MarieP
[FONT=Arial][SIZE=7]marie_parck@hotmail.com

Någon som har bra tips på träd?

Jag behöver plantera ett nytt träd i en gräsmatta (som är alldeles för solig...). Prioritet är alltså att trädet ger skugga, men samtidigt är vackert. Det behöver vara 10-15 meter på sikt, lättskött (helst resistent mot sjukdomar). I närheten finns en mindre gran och ett litet tallskott. Är det någon som har något bra tips? Det får gärna ha fin höstfärg! Läget där trädet ska stå är sol och halvskugga. Tacksam för tips!

Mvh
Marie tongue.gif
thomaswahlqvist
Mitt främsta tipps är att se hos någon annan hur deras träd ser ut, alla har olika smak.
Men en lite lättare skugga uppnås med Gleditsia skyline eller sunburst.
Låna en bra trädbok på biblioteket och kolla i villaträdgårdar, ser du nåt så knacka på och fråga, alla människor blir glada om dom får berätta om just sitt träd. tongue.gif
Ingo
Ett par motfrågor...
Hurdan är jorden där? Vilken växtzon?
Hur brett vill du att trädet ska vara (med tanke på att det finns trädslag som blir större på bredden än höjden och vice versa)?
Har du bråttom att få den där skuggan - m a o måste trädet vara snabbväxande?
Jan af Lisö
Hästkastanjen är ett jättefint biggrin.gif träd, tycker jag. Det blir stort med tiden och skuggar med sitt täta bladverk. Min (planterad hösten 2001) växte ca 50 cm i år, så i den takten blir den sluggande inom ett par år.

Kastanjer på hösten är extra bonus (väntar fortfarande på mina första).

Det går nog att få tag på ett större exemplar, men kostar pengar.
(Det finns en tråd härpå forum om plantskolor som säljer stora sträd)
Ellebo
Jag tycker inte om mina kastanjer. Dom är jättestora säkert nästan 100 år gamla. Först kommer blommorna som visserligen är mycket vackra men sedan när de ramlar ner så ligger blommorna i drivor (Jag har en stensatt gång under). Sedan kommer dessa kastanjer och ligger överallt i gräsmattan stenhårda och på gången så man snubblar på dom. Nej tummen ner för kastanj. Mitt tips är en lönn. Det finns ju många fina sorter som får fin färg på hösten.
Lycka till
Sulan
Mina drömmars träd är en lind...

Doften av en blommande lind till ackompanjemang av bisurr är sommar för mig. Under en sådan vill jag sitta en dag i juli och bara vara.

Jag har inget konkret tips till dig, men jag tycker att du ska välja ett träd som väcker glada minnen eller skänker ro och frid. Sök bakåt i ditt liv, någonstans finns redan svaret på vad du ska ha!
Cilla
Hej Marie,
Du får fler tips om du följer Ingos råd och berättar mer om växtplatsen mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon