Full version: Hjälp!
anna.
Idag när jag skulle vattna upptäckte jag att ett blad på min avocadoplanta hade blivit brunt på ett rätt stort område. när jag tittade närmre såg jag att det på baksidan av bladen satt små små vita kryp (flugor?), mindre än bananflugor. Vad är detta och hur blir jag av med dem?
Fenja
Kanske vita flygare? Kolla på google.se och se om du känner igen dem. Provadotabletter som du stoppar ner i jorden hjälper mot dem.
Mvh
Fenja
anna.
CITAT (Fenja @ 08-08-2004, 22:24)
Kanske vita flygare? Kolla på google.se och se om du känner igen dem. Provadotabletter som du stoppar ner i jorden hjälper mot dem.
Mvh
Fenja

Jag misstänkte att det var sådana ja sad.gif

Var kommer de ifrån? De satt på två plantor jag köpt på Plantagen samt min självuppdrivna avocado. Har jag fått med dem från affären eller? Jag inspekterade mina chiliplantor men de verkar inte ha satt sig där. Går de bara på vissa växter? De här Provadotabletterna, vad är det för gift? Är det farligt för katter? Jag har en mycket nyfiken sådan... unsure.gif
Fenja
Ja du, varifrån de kommer är svårt att svara på, de kanske följde med från plantagen om du har dem på de plantorna? Läs på baksidan av Provadotabletterna så står säkert innehållet där, jag vet inte vad det är för gift riktigt. Har ingen förpackning hemma jag kan kolla på just nu. Man brukar säga att man inte ska ge dem till växter som ska ätas. Men att katten skulle fara illa av dem har jag svårt att tro, du trycker ner dem i rotklumpen en bit och täcker med jord igen. Jag använder dem nu och då och alla mina sex katter lever! biggrin.gif
Mvh
Fenja
anna.
Ok, tack för tipset, jag ska genast bege mig till blomsteraffären smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon