Har en helt vanlig nyponbuske på tomten som är lite väl stor o mest hänger ner då grenarna inte orkar hålla sej uppe längre. Om jag beskär den ska jag då klippa ner dom gamla grenarna helt o låta alla skott som är i busken ta över istället eller ska jag kapa till lite bara? Det är ju det att den är mest grön upptill och grenarna är långa o bruna nedtill. Bryter den nya skott även på sådana grenar?
Hur jag än nu ska göra..ska detta göras i vår då?
Rosor brukar man klippa när "björken har musöron" på vårkanten. Kapa du och gallra bort grova gamla grenar, men ta inte alla för då kanske blomningen uteblir. Jag tror att den blommar på gammal ved... Jag brukar lämna 5-10 cm ovan mark, som jag klipper bort senare om det inte skjuter skott från dem. Du kan korta in grenar med, men tänk då på att göra det vid ett utåtväxande öga så att den inte börjar växa innåt. Håll lite koll ochså så att den inte grenar sig så att det liksom blir kvastar i topparna.
Mvh
Fenja
Ah..ok. Så samma sak gäller nyponrosen som för flera andra rosor med andra ord.
Eftersom den nog är rätt så gammal så är den ju jättekal nertill en halvmeter upp, så om jag bara tar bort vissa så ramlar resten av alla långa spretar bara åt alla håll o kanter. Ska nog testa i vår att korta in de flesta grenar ... tror du att det kan komma nya skott på dessa bruna stumpar?
Nyponrosor brukar vara ganska ihärdiga när de väl bestämt sig för att växa och trivas... jag skulle gissa både på att den grenar sig och skjuter en del nya rotskott i ren förtjusning!!
Mvh
Fenja
kerstine
10-08-2004, 08:00
Min nyponros i zon 2 är väldigt tålig. Jag brukar klippa ner den rejält när den vuxit sig för stor och den kommer alltid igen och blommar snällt. Jag beskär deninte bara på våren, utan även ibland nu på högsommaren. Nypenrosen tycker jag är finast om man inte släpper iväg den för mycket utan låter det mesta av busken bestå av årsskott. Men då förstås blir den ju inte så stor...
Blommar den alltså på årsskotten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.