...som jag fick reda på att det var här

, grävde jag ner lite provisoriskt i komposten över en natt innan jag planterade den på stället där den ska stå men den ser så ledsen ut... är den tålig? tror ni att den kommer att ta sej? Den var nästan helt nedklippt när jag fick ta över den.
Jag skriver här under prydnadsväxter för det är precis vad jag ska ha den till
kerstin z5-6
08-08-2004, 20:56
Den tar sig säkert, libbstickan är tålig, vattna MASSOR för det är en törstig typ!! Ett litet tips: Torkade blad som du blandar med malet havssalt blir en fenomenal bordskrydda!
Mvh
Fenja
Joda..jag har räknat med höjden på den och därför tänkt den som ett framtida insynsskydd
Idag och igår fick den mängder av vatten så hoppas den kommer igen,
tack för era svar
Gossen Ruda
08-08-2004, 21:27
Rotsystemet blir i klass med höjden, dvs 2 meter åt alla håll. Håll den i herrans tukt och förmaning med hjälp av spaden. En av få växter som hånskattar år kirskålens försök att ta över.
Har räknat med rötterna oxå. Men försöker den sätta nya skott där rötterna skjuter fram ?
Jag tycker nog att den håller sig ganska bra på plats, men den vidgar ju sig... Gör som Gossen Ruda säger, håll efter den med spaden!!
Mvh
Fenja
Men hurdå?
Gräva runt så rötterna som sticker åt sidorna inte sprider sej? Eller gräva bort vissa delar av plantan när den blir bredare?
(tröga jag)
Både och!! Jag brukar bara trampa ner en långbladad spade i en ring runt den och sedan en ring till som är något vidare. Gräv bort delar av den sedan när du tycker att den börjar bli för vid.
Mvh
Fenja
Då är jag med... ska bara se till att den kommer igång först stackaren som den ser ut nu
råse-marie
09-08-2004, 06:36
Kan libstickan överleva i en kruka( modell större)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.