Tvåbarnsmamman
Hejsan!

Jag vill jättegärna ha lite tips om vad man kan göra med vår ”hopplösa” rabatt där inget tycks trivas…. Vi har en tomt i en backe till hälften tallskog. Det är jättetorr mark och vi får verkligen jobba för att få vissa rabatter hyfsat fina.

Vi har en jättestor rabatt intill altanen, och den rabatten är alldeles för stor just nu, och tråkig för inget växer där. De perenner som finns där har inte vi planterat, utan de fanns där när vi köpte huset av de förra ägarna, så vi vet egentligen inte riktigt vad som finns och hur västerna ”ska” se ut. Vi har tyckt att det (trots vädret) varit ganska torrt i backen i sommar och har vattnat när det varit mycket varmt – som nu.

Men när vi grävde igår för att bl a bygga ut altanen så såg vi att det är väldigt olika tjockt lager jord i rabatten, mellan 10-40 cm! Sen är det stenhård lera, och allt var så fuktigt och på en del ställen drypande vått. Kanske har växterna istället stått med rötterna i vatten hela sommaren pga det myckna regnandet (plus vår egen vattning) och därför inte växt?

Hur långa rötter har ”vanliga” blommor som blåklint, taklök, borstnejlika, tulpaner, anemoner, rosor osv. Har vi ovanligt lite jord i rabatten, eller vad tror ni är felet? Jag är en nybörjare på detta med trädgård, även om vi haft huset i några år nu (har inte haft tid tidigare), så jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få! Att byta ut jorden helt är nästan uteslutet, för det är en stor rabatt. Tips på jordförbättrare vore också bra!
kerstin z5-6
Perenner utom stenpartiväxter vill ha 30 cm rosor 60 cm
Kodynga en masse hjälper
Kan läggas på på våren -men det låter som om en totalrenovering vore bra
Lyft ur alla plantor -jordförbättra med brunnen kodynga grus o bark -Sätt ner alla igen -så blir det fart
leran är näringsrik men kall o blöt
problemet verkar nog vara packad lera o dålig dränering
Dvs för vått o inget syre alls
man kan jordförbättra varje vår också med samma blandning -men det känns som om den genvägen inte riktigt hjälper här smile.gif
Tvåbarnsmamman
Tack för dina råd....... Det verkar som om vi har mycket jobb framför oss.... precis som jag trodde smile.gif
Men det ska bli härligt att se om det fungerar och hur rabatten tar sig så småningom!
Fenja
Eftersom jag är den lata typen (till viss del beroende på en kotkompression) så gräver jag om så sällan som det bara är möjligt!! Jag har inte heller haft varken lust eller råd att lägga en massa pengar kostsamma jordförbättringsprodukter. Jag har gjort så här i stället, för hela vår tomt bestod av blålera för sex år sedan när vi flyttade hit. Några "gratistips":
I höst kan du köra sönder nedfallna löv med gräsklipparen och ytmylla över hela området. Du kan lägga på hur mycket som helst, till nästa vår har maskarna dragit ner det mesta och du har en mycket trevligare jord att arbeta med!
Kan du få tag på halvbrunnen gödsel från ett stall eller en bonde kan du marktäcka med det nu i höst och åstadkomma samma sak, eller gör båda dera så blir det ännu bättre. Mylla ner resterna till våren.
Om du har en gammal virkeslega (där de lagrat stockarna i avvaktan på transport) i närheten kan du kratta ihop barken där och med fördel använda denna också.
På vår och sommar fram till juli lägger jag på allt gräsklipp också, men det ska man inte göra efterslutet av juni.
Mvh
Fenja
Tesa
Man kan också plantera sånt som trivs i sådan jord...astilbe, läkemalva, temynta, stormhatt, iris är några exempel...om man dessutom jordförbättrar lite så ökar utbudet....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon