Hej i värmen!
nu när det svalnat av lite gick jag en runda i trädgården och njuter av blommor och grönt! En fundering jag har är hur jag ska förbättra min framsiderabatt till det bättre, jag är inte nöjd med den riktigt. Jag har anlagt den från start och nu efter tredje sommaren ser jag att den ser lite rörig ut på nåt sätt. Jag har hållit mej till blålila-vita blommor och både lökar och perenner finns där. Huset är herrgårdsgult och rabattens "rygg" är förstukvisträcket kan man säga. det är två tarppor upp från vardera sidan om dörren om ni förstår vad jag menar. Längs vardera stolpen klättrar en klematis -lila blommor. Längst in längs hela kanten har jag satt klotlök, en hög sort, blandat med stjärnflocka och gladioler i vitt och lila, satta i grupper. Framför alltihop, i den mellersta delen av rabatten finns vit blodnäva samt mjölkklocka och lite sommarljus på ena sidan. Ser nu att de två vita liljor jag satte i våras ser konstigt präktiga ut brevid stora prästkragar nu när de blommar, även dessa i mellersta skiktet!!!! Det krockar i stilen liksom. I framkant har jag satt vinca samt lammöron som är jättestora och fina och murklocka som bara ser risig ut nu. Dessutom satte jag ner överblommade plantor från mina urnor i våras, styvmorsvioler som verkar komma nu igen, men dom har sett risiga ut hela sommaren tills nu, likadant med en bellis som jag inte hade mage att kasta i juni nån gång. Hjälp, undrar om nån av er orkat läsa allt det här och eventuellt fått nån typ av bild av min rabatt. Har ni idéer? Vad ska jag ta bort? vad ska jag sätta mer av? Jag tror jag ska sålla på sorter kanske? Större grupper av varje sort istället. Hur gör jag omflyttningen böst? När?
Hälsningar
Mimmi i Nacka
kerstin z5-6
08-08-2004, 20:55
ta bort de du nämner -det är din -rabatt o känns det så i magen så flyttar man -antigen liljor eller prästkragar osv ..
ömmande fall av -kan inte kasta växter förpassas till pallkrage eller kallbänk
finns alltid de som vill ha
perenner gör sig bäst i grupper -rätt stora om det är en rejäl rabatt
Flytten går bra i höst
generellt känns den lite för snäll "
Pröva med nåt taggigt kanske -som Eryngium ??
Tack Kerstin!!!!! Ska ta mej en funderare över en flytt till hösten!!!! Pallkrage, ja, nåt måste definitivt fixas, slänga känns svårt!!!! Önskar fler svar om nån orkar! Ska kolla upp den växt du föreslog i min stooora tjocka fiiina växtbok.
Mimsan
Min favorit för tillfället är buxbom. Tycker att ett eller två formklippta klot ger lugn och stadga åt perennplaneringar. Grönt och mjukt liksom. Kanske skule det kunna få plats ett par små buskar i rabatten? Små klot hos klotlöken och så stora buxbomsklot låter helfint ihop!
Mia, zon 3
09-08-2004, 09:27
Jag har också börjat sanering i rabatten, och precis som du avskyr jag att kasta! När jag skänkt bort till vänner och bekanta brukar jag därför jordslå resterna i potatislandet. Här är det en växtmarknad höst och vår, så då tar jag med mig mitt överskott i krukor eller plastpåsar, och säljer för en tia eller en femma. Jättekul! Eller skänk bort det här på Odla! Det som är skräp i min trädg%Eård är åtråvärt för någon annan.
Annars tror jag du har rätt i det där med att sålla bland sorterna, och ha mer av varje i stället. Men vad SVÅRT det är!
kerstin z5-6
09-08-2004, 10:31
En rabatt hur välkomponerad den än är, har alltid en höjdpunkt då det mesta blommar.Att försöka med en som blommar vår till höst blir ofta en besvikelse då det blommar lite här o där men aldrig blir nåt fyrverkeri ...
För att motverka detta(man vill ju gärna ha nåt som blommar jämt, -tänk på bladens form o färg och välj gärna något som är flikigt mot det rundade grått mot det röda osv ..
Heucera , hosta , brunnera mfl är trevliga bladväxter
Har påbörjat ett album med sådana
Förresten flyttar jag ofta perennerna minst 4 ggr innan jag är nöjd -så en viloplats är mycket bra att ha medan man funderar på ny placering av en växt
Varför inte gräs någonstans, som är fina säsongen igenom, också på vintern? Gräsen finns i många olika höjder, alltifrån marktäckare till meterhöga, kan utgöra både bakgrund eller framkant. Annars tycker jag om jätteallium, stora lila bollar, som får stå kvar hos mig hela sommaren, de är så fina då de torkar, sticker ovanför ytan som utropstecken!
Kanske pröva också med att konstratera i färg med olika växters bladfärg, och inte bara tänka på blomfärgen, precis som Kerstin skriver? Det funkar ofta förvånasvärt bra! Själv är jag mycket inne för att blanda röda bladfärger med limegröna, har tex gulbladig (nästan limefärgad!) oregano tillsammans med rödbladig alunrot (palace purple). Många nya nävor har också fint bladverk, i färger från lime till rostbrunt. Jag brukar promenera på måfå i handelsträdgården och bara fokusera på växters bladfärg, förvånansvärt vilka härliga kombination man kan göra!
Lycka till! Jag flyttar också växter många gånger, de flesta växter tål att flyttas, bara man tänker efter litegrand!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.