Full version: Senaste flugan!
amaira
Har så många ljuvliga - och dess motsats - flugor i trädgården. Att det finns så många sorter och slag.

Roar mig med att fota olika blomflugor, och börjar få en rejäl och fin samling.

Alla flugor på blommorna är inte blomflugor, och här har jag en riktig fuling!

Ansiktet är hjälpligt hoptråcklat, huvudet ser ut som om den är sydd av en gammal torr sämskskinns-mask. Men den har söta ögonfransar!

Den är stor som en humla, och surrar som en humla, och äter nektar bland humlorna i oreganon. Kroppen är nästan äckligt rund och stor när man tittar närmare. Men ser man bara sådär i förbifarten, ser den faktiskt ut som en humla!

Lustig typ faktiskt.

/amaira.
Gossen Ruda
Det ser ut som krypet jag fotade för nån vecka sen.
amaira
Javisst är det samma! Ser det nu.
Här
Berith
Hallåå! ohmy.gif

Är det en sån jag frågar om i den här tråden?

En fluga?? unsure.gif
amaira
Ja där ser man! Han tycks vara ganska vanlig.
Visst är det densamma Berith.

Ja, det är en fluga.
Troligtvis en "parasitfluga" tillhörande släktet Tachinidae. Tror det är Echinomyia grossa.
Något svenskt namn vet jag inte om den ens har. Ska vi döpa den till något?

Parasitfluga låter läbbigt, men är inte fullt så läbbigt som det låter. I alla fall inte för människor, eller husdjur.

Att den heter parasitfluga, beror inte på den vuxna flugan (de äter ofta pollen/ nektar), utan på larven som är "parasitoid" på insekter, spindlar eller mångfotingar. Den kan ju med andra ord vara ett nyttodjur i trädgården.

När jag såg din bild Berith, hade jag inte sett "min egen". Det är dessutom svårt att se på bild, hur fet, stor, surrande och humlelik den faktiskt är!

Vad bra att vi äntligen kommer tillrätta med den här trädgårds-gynnaren!
smile.gif

/amaira.
Berith
Fantastiskt! En fluga... rolleyes.gif
Trodde bergis att det var nån slags humla, den var ju till och med större än flera av dom minsta humlorna den hade som bordsgrannar i gullriset.

Sökte lite på nätet om jag skulle hitta nån svensk info om den
- och hittade den här danska sidan där flugan kallas för Kæmpefluen Harald! ohmy.gif
amaira
CITAT
Ellinor Bro Larsen, som i 1950'erne fandt, at fluen mindede svært meget om den daværende direktør på Naturhistorisk Museum og leder af Vildtbiologisk Station på Kalø, Harald Thamdrup: stor og helt umulig at overse.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hihi ... "harald" tihihi...fniss

Jag hade tre Harald samtidigt i mina oreganoblommor
yla
jag tycker att harald e jättesöt
så det så rolleyes.gif rolleyes.gif
Gossen Ruda
Harald kan också vara en Gulfläckig fluga, Mesembrina meridiana.
amaira
CITAT
Harald kan också vara en Gulfläckig fluga, Mesembrina meridiana

Nej, det är med säkerhet "en Harald" laugh.gif Echinomyia grossa. Stor parasitfluga, på svenska.

Beriths är densamma, och din också Ruda.
Det huvudet tar man inte fel på, den gulfläckige har inte alls ett sådant huvud. Sedan avslöjar sig "grossa" genom sina borst på bakkroppen, något som är typiskt för Tachinidae/ parasitflugor.
Dessutom är den gulfläckige inte lika stor, Harald heter inte Harald för intet, kunde vi läsa på den danska sidan biggrin.gif .

Annars är den gulfläckige lite vanligare än Harald, så man får glädja sig över bekantskapen - vilket jag gör, även om jag tycker det är en "ful" besökare.

Min mamma sa en gång - det tycker jag var både roligt och bra - att "det finns inga fula människor ... bara sådana som det tar längre tid att vänja sig vid..."
Det gäller ju även för flugor wub.gif

/amaira.
amaira
Funderar över svenskan ...
"Det är med säkerhet ..." betyder att det är säkert till 100 %.

Men skriver jag "Det är med stor säkerhet..." blir det genast lite mindre säkert!

Lägger man till "stor" till meningen, så blir det mindre! ohmy.gif

Stor säkerhet är mindre än enbart säkerhet...

Eller ... tänker jag fel nu igen kanske ...
Gossen Ruda
Storleken har som bekant stor betydelse. Litenheten kan också ha stor betydelse. biggrin.gif Fö ger jag mig, mina bilder var också på Harald. Man lär sig så länge man lever.
amaira
Ja du Ruda, det är mycket som har betydelse...

Det är ju det som är Livets krydda, "betydelsen", eller hur? wink.gif
amaira

amaira hälsar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon