Full version: Jordråd önskas!
stina
Hej,

Jag håller på och fyller upp jord i ett stort parti mellan en massa stenblock. Jorden jag har är ett lastbilslass "åkerjord", dvs den är lerig. För att vara lerjord är den dock ganska hyfsad, dvs det är i alla fall inte en massa stenhårda jordkokor. Däremot märker jag att det blir som ett skal på ytan och det tar lite tid innan vattnet rinner ner när det regnar. Det verkar som om jorden packar sig.

Tänkte plantera div i huvudsak storväxande perenner där nu i höst och tror nog jag behöver förbättra det översta jordlagret för att det ska bli riktigt bra. Under jorden jag fyller på är det väldigt väldränerat (grusig moränmark blandat med mer stenblock).

Vad tycker ni jag ska blanda i, hur djupt måste jag förbättra och hur mycket (i förhållande till lerjorden)??? Det är ett stort område och jag har inte obegränsat med pengar, men hur ska jag göra för att överhuvud taget kunna plantera i höst? Sén kan jag ju förbättra jorden succesivt.

Snälla - ge mig ett råd!!!!

/Stina
kristerh
Du bör nog blanda i sant och något "mulligt" dvs kogödsel, solmull, torv,
kompost odyl.
krister
Fenja
Några "gratistips":
I höst kan du köra sönder nedfallna löv med gräsklipparen och ytmylla över hela området. Du kan lägga på hur mycket som helst, till nästa vår har maskarna dragit ner det mesta och du har en mycket trevligare jord att arbeta med!
Kan du få tag på halvbrunnen gödsel från ett stall eller en bonde kan du marktäcka med det nu i höst och åstadkomma samma sak, eller gör båda dera så blir det ännu bättre. Mylla ner resterna till våren.
Om du har en gammal virkeslega (där de lagrat stockarna i avvaktan på transport) i närheten kan du kratta ihop barken där och med fördel använda denna också.
Mvh
Fenja
stina
Tack snälla för tipsen!

Kan jag mylla ner gräsklipp nu också? Hjälper det något?

/Stina
Fenja
Nej, gräsklipp ska du inte lägga på efter juni då det är väldigt kväverikt och gör att växterna frotsätter att växa istället för att förbereda sig för vintern. Kompostera gräsklippet och lägg på det i vår i stället. Det blir en utmärkt jordförbättring till dess. Om du vill kan du, i och för sig, låta gräset torka upp ordentligt i solen och sedan mylla ner det i ytan redan nu, det förbättrar också jordstrukturen bra.
Mvh
Fenja
stina
Tack för ditt engagemang Fenja, du är en klippa! Det blir ju ganska mycket gräsklipp nu, för gräset växer oss milt sagt över huvudet. Ska lägga det på tork och mylla ner det sén!

Kram
Stina
stina
Jag har hittat några i näst intill förmultrade stubbar som ramlar isär när man tar i dom. Kan det vara bra jordförbättring tro? Det blir blandat "stubb-stoft" och små träbitar??!!

/Stina
Annika i Korsholm, Finland
Har inte själv provat stubbar, men det låter ju bra i alla fall. Kanske motsvarar flis som bryts ner och då är det ju bra. De största bitarna kan du ju försöka hacka sönder i små bitar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon