Full version: yucca
neubeck
Hej.
Undrar lite om man bara kan såga av Yuccapalmen rätt av och var som helst på stammen? Måste man kleta på med något på den avsågade ytan eller är det bara att låta den vara?
Skall man stoppa toppen i jord eller i vatten?
kristerh
Det är bara att kapa av där man tycker att det blir bra sleep.gif du behöver inte kleta med något, det går nog bra att sätta toppen i vatten, se till att bladen kommer över vattenytan annars får du bakterietillväxt i vattnet.
jag tror att man kan sätta toppen i jord men det kanske någon annan kan svara på eftersom jag är osäker på det.
krister
neubeck
Tack för snabbt svar!
Åsa E
Stoppa toppen i jord går utmärkt, men det ska göras på sommaren när det är varmt.
Towanda
Själva avkapningen ska göras på sommaren? Eller kan man kapa dem nu och sätta topparna i vatten?

Mvh,
Lena
pejori
det går bra nu med. kapa på du biggrin.gif
bj_orn
När jag prövade detta för ett par år sen så gick det bra med skotten tycker jag. Men den gamla stammen skickade iväg så mycket med små skott så den blev nästan aldrig som den har varit. Det va bara att slänga iväg den för det blev aldrig något riktigt kraftigt nytt skott på min lilla "palm" har ni några ideer om hur det blev på det sättet? Jag provade också att ta bort en del av de nya skotten. Ska stammen ha "träat" till sig först innan man gör nått sånt?
Towanda
Ska man låta toppen torka lite innan man sätter den i vatten?

Mvh,
Lena
pejori
nej. du ska sätta den i vatten direkt wub.gif wub.gif
Towanda
Okay, tack. =)

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon