Full version: Avocadoplanta
Sonja.S
Har planterat en avocadokärna som nu är ca 1 m. Problemet är att den bara växer rakt upp, inga sidogrenar. Ska man beskära den? Vill ju inte ha en flera meter hög "pinne". tongue.gif
Orchid
Jajemensan nog ska den beskäras allt. När avokadon blivit ungefär 20 cm hög ska den toppas. Det är lite trist att klippa bort bladen. Men om man inte toppar, så blir det bara en enda lång pinne.
Jag toppade min avokado när den va ungefär 20 cm sedan växte det ut två sidogrenar.
cic
CITAT (Orchid @ 09-08-2004, 16:13)
När avokadon blivit ungefär 20 cm hög ska den toppas. Det är lite trist att klippa bort bladen. Men om man inte toppar, så blir det bara en enda lång pinne.

Ska man ta bort alla bladen då? unsure.gif
Orchid
Ja, hur tråkigt det än verkar..
Kvar blir ju en trist pinne men man får se det som en långtids investering eller nåt smile.gif
Man ska tom toppa den en andra gång.. ja planterade en advokadokärna.. o så kom det upp en lång tanig pinne med två blad typ..
Sedan klippte jag av den. O då blev det en naken pinne kvar.
Sedan växte det ut EN sidogren.. o bladen växte osv.
Men nu har jag toppat den på nytt, för att de ska komma flera sidogrenar..
Hoppas jag iaf biggrin.gif
Kajsa H
Jag gjorde i våras en radikalbeskärning av en 10 år gammal avocadoplanta som blivit stor och risig -tog bort allt grönt! Det tog verkligen sin lilla tid, men nu har den kommit igen och förgrenat sig jättefint.
cic
"Idiot-nybörjar-Ciczie" (det är jag..) behöver nog få förklarat en gång för alla hur man toppar.. Plockar jag bara bort bladen, eller tar jag bort en del av "stammen" strax under bladen..? unsure.gif
cic
Flyttar upp tråden. Ska fixa bilder... Och ställa lite mer frågor..

Skrev mitt förra inlägg i augusti och min avokadoplanta ser fortfarande urtrist ut. Vad ska jag göra?

Hela plantan

Mitten. Det stället som jag (efter råd från någon annan tråd) kapade den.

Jag hade hoppasts på att den skulle förgrena sig, men det kom bara en ny "pinne" som växer rätt upp.

Toppen till sist. Det var längesen det hände nåt där men, något är på gång.

Avocadon mår bra för övrigt. Bladen är gröna och fina. Den får så mycket vatten den vill ha och jag duschar den lite då och då. MEN, hur ska jag beskära den för att få ett trevligare utseende?

Tycker att inlägget borde ha legat i en annan avdelning, men det var inte jag som startade tråden..
cic
Flyttar upp tråden.. Vill verkligen ha tips och råd..

Det är tokenklet att få en avocado att slå rot. Bara att sätta den i ett snapsglas eller en äggkopp. Man behöver inte hålla på med tandpetare.. Låt bara toppen sticka upp så tar det 2-3 veckor tills kärnan har delat sig och roten letar sig neråt.
Dzad
Iåsfall har du haft tur. smile.gif
Av tre försök har bara en lyckats med "halva i vatten"-metoden. De andra har i bästa fall delvis spruckit upp.

Vet inte vad du ska göra... kanske kan du beskära igen lite ovanför där du gjorde det senast?

Den av mina som växt till sig ser också lite tråkig ut (är rädd att den dör om jag klipper av stammen så jag har inte vågat göra det ännu smile.gif). Fast den har åtminstone 7 blader eller så i toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon