Hyound
ohmy.gif

Är det någon som vet vad jag har fått på min persilja ?

Jag misstänker att det är något slags DJUR(insekt) sad.gif Vad ska jag göra; vad kan jag göra?
Kan jag fortfarande äta persiljan eller är det bara att kasta?

/Alex
Fenja
Jag skulle gissa på att du kanske gett den lite väl mycket gödning? Plocka bort de prickiga bladen (som jag visst tror är fullt ätliga i och för sig), håll igen på gödningen och vänta så kommer strax nya friska blad.
Mvh
Fenja
Hyound
Det roliga är att den inte har fått någon gödning alls sen jag planterade den. Jag låter den också torka upp, vilket är rätt lätt nu.

/Alex
Fenja
Mina persiljor kan också se ut så där ibland, men det är mest enstaka blad som jag matar kaninerna med. Det verkar inte smitta - om det är en sjukdom - utan lugnar ner sig när man plockat bort alla prickiga blad. Jag tycker också att det verkar som om det kommer mest på stora, äldre blad.
Någon som vet vad det rör sig om?
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Är det vita fläckar som ser ut som någon sugit ut växtsaften är det troligtvis någon sugande insekt som varit framme. Är fläckarna mera beige-ljusbruna är det troligtvis bladfläcksjuka som är ganska vanligt på persilja. Svampsjukdomen kan spridas med frö och den ska kunna övervintra på gamla växtdelar så friskt utsäde och växtföljd bör man ha när man odlar persilja. Bladen går utmärkt att äta trots svampen de är inget som är farligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon