Full version: kikärter
nilla
Har för första gången odlat kikärter i år och till min stora glädje är det en av få grödor som klarat sej undan sommarens snigelinvasion.
Men hur ska man laga till dem egentligen? Har bara lagat "vanliga", torkade och aldrig färska.
koktid, etc? Nån som provat?

Nilla
Fenja
Google.se har en utmärkt sökfunktion, där hittade jag detta: Kikärtsrecept.
Mvh
Fenja
nilla
Hmm, ja - men nu var jag mest ute efter hur man tillagar färska. Vissa baljväxter bör man väl vara ganska noga med att koka ordentligt, eller minns jag fel?

tack för tipset om Google, letade där först.

Gunilla
*Felix matte*
Här kanske du hittar tips
jendah
Hummus - underbart gott som grönsaksdipp!

1 burk färdigkokta kikärter (eller motsvarande mängd kokta kikärtor...)
1-2 klyftor vitlök
lite lite cayennepeppar (½ kryddmått...)
½ tsk koriander
1 tsk spiskummin
lite salt
citron el lime 1-2 msk
tahini, sesamolja eller sesamfrön
naturell yoghurt till lagom konsistens.

kör ihop allt i mixer...

(Tack Anna för receptet! wub.gif)
nilla
Mmmm, Låter jättegott!

Tack för tipsen. Ingen annan här som provat att odla kikärter?

Gunilla
jendah
nej... men den här tråden har fått mig att fundera på om det inte blir det nästa år smile.gif
Mia, zon 3
Jag har bara gjort detta med blötlagda kokta kikärter, men det borde gå lika bra att koka färska!
Det är kanon om man vill ersätta t.ex. potatisen till grillat - allt enligt GI-metod osv. smile.gif

Kikärtssallad

Koka kikärter till lagom konsistens (= inte mjöliga!)
Tag en stor bunke, gärna med lock så man kan skaka samman allt.
Blanda i denna en vinägrett, jag tar olivolja och balsamvinäger, men det är upp till var och en.
Ut och klipp kryddgrönt! Allt som du tycker om, och HELST ska det vara med några myntakvistar. Finhacka ned detta i vinägretten, ihop med vitlök efter smak, salt & peppar/chili.
Häll av de färdiga kikärterna och ned med dem i bunken. Lägg på locket och skaka!
Gör sedan ganska små bitar av morot, vitkål, blomkål, gurka, paprika, rödlök, fetaost.... (lägg till/dra ifrån som du vill)
Skaka ihop allt i bunken.

Servera gärna med tsatsiki, hommous, mangosalsa etc....
Blir det över till dagen efter gör du en enkel tomatsoppa som bas och häller i salladen = grönsakssoppa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon