Fnattan
09-08-2004, 18:21
Hej igen!
Jag undrar helt enkelt hur man ska övervintra sin höstsådd. I alla böcker jag har läst och även i detta forum så säger expertisen rätt och slätt övervintra: = gräv ner eller förvara i växthus. Mina frågetecken kvarstår; Ska man låta de små gulliga plantorna frysa ner? När ska man sluta vattna? Hur ska man sköta dessa under den s. k. övervintringen? Och hur sker väckningsprocessen? Jag hittar inte svar någonstans. Jag har ett ouppvärmt växthus och en vinterträdgård som håller 10 grader vintertid.
Jag vet att min fråga verkar en aning dum eftersom andra tycks veta det uppenbara svaret och inte skriver (i alla dessa svindyra tjocka böcker om förodling och höstsådd) vad övervintring innebär.
Tacksam för alla förklaringar.
Ha det gott, Fnattan
TeliaNet
09-08-2004, 19:11
inga frågor är dumma frågor!
det beror på vad det är för växter, så vad är det för växter?
kerstin z5-6
09-08-2004, 19:43
Ingen dum fråga alls

Rör det sig om perenner och de har blivit lite stora så går det bra i kallbänk -där kan du lämmna dem åt naturen o sluta vattna när höstregnen kommer -de kommer även att vakna i rätt tid -färdiga att plantera ut i maj juni
Gräver du ner dem i bänk i kallväxthus får du passa dem mot torka tills de fryser och börja vattna igen tidigt i vår
Vaknar gör de själva
är de inte så härdiga växter är kallväxthus kallare än ute -om du bor i snözon i alla fall
Fnattan
10-08-2004, 06:53
Tack för vänliga svar!
Jag har sått perenner: Backtimjan, Isop, Riddarsporre, Libbsticka, osv. Jag har även sått Lejongap som då inte är så härdiga och Akleja, som jag tror är tvåårig. Jag bor i Mälardalen zon 2 och vi brukar ju ha en del snö, så då kanske jag ska gräva ner dem.
Frågan blir då hur mycket de ska grävas ner och hur stort/tjockt täcke de vill ha.
Fnattan
kerstin z5-6
10-08-2004, 08:13
Aklejan är perenn.
Gräv ner alla i jorden nu , avsätt en bit av en rabatt om du inte har pallkrage eller kallbänk -en låda av trä med jord i -detta för att de ska vara lätta att hitta till våren och för att ha lite koll
Det är bra om de placeras ganska skyddat dvs nära huset
Du behöver inte ösa snö på dem -det sköter naturen om
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.