KåWe
hej

någon som har prövat att övervintra helichrysum? hur gick det isåfall och hur gjorde ni?
jag har både småbladig och storbladiga gula och grå.

jag har föressten testat att ta sticklingar (småbladiga) och direkt sätta i jord, de är ledsna ngn vecka eller två men sedan rotar de sig!
jag hopaps på att det skall fungera att övervintra dem, både de "gamla" och nya. kul att få göra arrangemang med "egna" helichrysum, de är ju rätt dyra i inköp som regel..
mvh kicki
Fenja
Här är en länk: Hedblomster. Om det är den ettåriga jätteeternellen du menar så är den ettårig.
Mvh
Fenja
KåWe
hej igen fenja! =)

har aldrig hört namnet hedblomster förr..(har ej kollat länken än)
jag tror helichrysum denna jag menar kallas rabatteternell på svenska..
nu sklal jag kolla länken!
/k
KåWe
http://www.hornhems.se/hs2000.html

här finns bild på helichrysum petiolare, som jag menar...

/k
Fenja
Den är ettårig, men en del ettåringar är ju perenner i de varmare klimat de kommer ifrån och en del fungerar att övervintra. Du kan ju prova!
Mvh
Fenja
KåWe
det skall jag absolut göra! har tre stora plantor och jag har dessutom tagit sticklingar , så jag har en del att experimentera med!!
/k
Fenja
Berätta gärna hur det går, det är alltid kul att lära sig något nytt!
Lycka till!
Fenja
KåWe
det skall jag försöka komma ihåg! biggrin.gif
/k
tulle
Jag har provat att övervintra denna helichrysum i 10° på vintern. Det gick utmärkt. Jag klippte ned den först för att den inte skulle ta så stor plats och den sköt villigt nya skott på våren.
tulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon