Full version: Fläckar på pionen!
Betty
Jag har upptäckt en massa mörka fläckar på en av mina pioner. Är det någon sorts sjukdom? Rost? En pionvallmo som står nära är också alldeles fläckig, är den smittad av pionen?
Upptäckte nyss att en annan pion som står nära har också några få fläckar... Hur blir jag av med detta??? sad.gif
Titta på de sista fyra bilderna i mitt album Aktuellt Hjälp!:unsure:
Fenja
Så där ser min ut vissa år, men den kommer igen och blommar så snällt ändå. Vore intressant att veta vad det är, om någon vet?
Mvh
Fenja
Betty
Lyfter fram frågan...
Ingen som vet vad det är för fläckar? unsure.gif
BjursBerit
Hej Betty!

Det du kan göra med dina pioner är att skära ner dom helt, släng i soptunnan eller bränn upp blasten, strö aska runt pionerna och hoppas att det inte kommer nästa år.Det som du har är en sjukdom som tyvärr tallar är värd för.Kommer just nu inte på vad det heter. wacko.gif
Betty
Tack för svaret!
Smittar det till andra växter? Tänker närmast på pionvallmon som står bredvid pionen, den har fått alldeles brunfläckiga blad, eller är det något annat...?
Helen i Piteå Zon 5
Igårkväll var det första gången jag hörde talas om dessa "rostfläckar" på Pioner. När jag idag kontrollerar mina plantor så upptäcker jag att en sort (vet ej vilken) har massor med bruna fläckar på bladen Jag får väl klippa bort allt som ser "smittat" ut och hoppas på att det inte sprids till fler sorter. / Helen sad.gif
astrid.m.s
KAN det vara att de står för fuktigt till? Jag har haft mörka fläckar på pionerna förut men har aldrig brytt mig om det. I år är det EN som har det. (av 6 st) Den står närmast mitt vattenuttag som sitter lågt på husväggen. Det sipprar ut vatten där när man vattnar så det blir mycket blött nedanför. Därför tror jag den pionen kanske får för mycket vatten.
Dessa fäckar gör nog ingen skada eller smittar vad jag har sett. Kanske är det lite vanliga "skönhetsfläckar" precis som vi människor också har!
Betty
Mina pioner står i en rund rabatt mitt i gräsmattan med sol hela dan.
Jorden är ganska lerhaltig/fukthållande. Jag har satt flera växter
i den rabatten i sommar och följdaktligen vattnat mer än vanligt.
Hoppas du har rätt i din teori Astrid, jag vill helst inte skära ner hela pionen, så gott som alla bladen har dessa mörka fläckar.
I vanliga fall vattnar jag knappt pionerna alls, bara vid extrem torka.
Vedaska strör jag ut på pionerna varje vår. Hur ofta kan/bör man ge dem det?
astrid.m.s
Jag har haft mina pioner ca 12-13 år och de sköter sig själva tycker jag. Har inte gett dem någon aska eller annan näring och det kommer massor av blommor år från år. Eftersom de sköter sig själva så får de vara som de är utan speciell behandlig.

En regning sommar för 4-5 år sedan slog knopparna aldrig ut. De ruttnade helt enkelt bort så det var bara att ta bort dem. Bara någon enstaka liten blomma. Åren därpå har somrarna varit fina och pionerna likaså.
Intressant att få veta om ni andra brukar ge era pioner näring och med vilken näring.

Satte en ny, näckrospion för två somrar sen och i år fick den tre blommor. Inte på samma ställe om de andra. Den har jag gett lite nässelvatten på försommaren.

Aska, hur mycket törs man lägga på till växterna av den? Tycker även "vanliga" blommor om aska? Skulle vara intressant att få veta vilka växter som gillar det och hur mycket. Vad kan hända om de får för mycket aska?

Askan brukar jag lägga ut bland vildhallonen i slänten och bland syrenerna.
De är riktigt fina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon