Full version: LÄTTskötta växter
Orchid
Många vänner o bekanta brukar fråga efter lättskötta växter. Väldigt lättskötta då smile.gif O jag brukar ge dem lite tips och så..
Men jag tänkte om alla kunde bidra med nåt, så jag kunde sätta ihop en liten lista till alla dem som frågar om riktigt lättskötta växter smile.gif
jendah
Syngonium...
En skvätt vatten då och då... kanske en liten dusch med sprayflaskan någon gång... tål allt - men växer som ogräs och fyller hela fönstret smile.gif

Glömt vattna... bryter kvistar... tappar den i golvet... den tål allt... rolleyes.gif rolleyes.gif

estet
*Dracena

*Paraplyaralia

*Garderobsblomma

*Paradisträd och övriga succulenter

*Fredskalla "ungkarlsblomma"

*Svärmors tunga

*Ampellilja

För att nämna några som jag anser vara lättskötta. smile.gif
cic
estet:
Inte dåligt av dig att pricka in alla mina krukväxter!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Nu vet alla på vilken nivå mina gröna fingrar befinner sig.. rolleyes.gif
lollo
Det måste vara något fel på mig! De flesta normalsvåra krukväxter brukar överleva om de står under mitt beskydd, detta trots att jag med jämna mellanrum glömmer bort mitt blomsterintresse och försummar dem. Men FREDSKALLA!?? Dom hatar mig! :-)

Min förra låg bara och hängde jämt. Den fick aldrig några nya blad och var antingen för torr eller övervattnad. Vad som var fel vet jag inte, men den var aldrig nöjd. Den jag har nu trivs i och för sig rätt bra men har höga krav på mig! Glömmer jag vatttna den lägger den sig omedelbart platt ned och hänger uppmanande. Bladen är jämt bruna och torra på kanterna och den vill ha vatten HELA TIDEN. Det är den enda blomma jag vattnar varje dag och den är ändå inte nöjd :-) Den står en bit in i rummet så det beror inte på att den får för mycket sol.

Så, jag är förundrad över att denna växt kan kallas lättskött. Fördelen är att den kan stå en aning mörkare än andra växter, men jag skulle absolut inte kalla den lättskött. Men, men...tydligen har jag haft otur och fått några riktigt griniga individer av arten :-)
Orchid
Syngonium påminner mig om peparomia. En växt som jag verkligen ogillar hehe..

Har inte heller någon bra erfarenhet av Fredskalla... jag har aldrig sett en riktigt fin Fredskalla bara i böcker.

Jag köpte en Fikus elastica robusta idag.. har ingen tidigare erfarenhet av den, men visst kan den kallas lättskött?
Den har vi inte räknat upp eller?

Komigen folket... mera lättskötta växter biggrin.gif
jendah
Ficus elastica kan absolut vara med på listan över lättskött! smile.gif

Syngonium påminner väl lite om pepperomia - men med finare blad tycker jag... och jag är inte heller särskilt förtjust i pepperomian, men jag gillar syngonium... smile.gif
Lars-Olof Arvids
Blomstervagga (Rhoeo spathacea) är så gott som omöjlig att misslyckas med! Jag har alltid några skott till övers om någon vill köpa eller byta. smile.gif

Olle
Nymphaea
Det finns många orkidéer som är lättskötta.

Cambria (Vulstekeara), med bulber. Mycket enkla att hålla. Häng ut dem i ett träd eller på balkongen under sommaren, kasta lite vatten på den någon gång.

Dendrobium hybrider (ju kraftigare desto bättre), även de mycket tåliga.

*Felix matte*
CITAT (Orchid @ 10-08-2004, 00:54)
Har inte heller någon bra erfarenhet av Fredskalla... jag har aldrig sett en riktigt fin Fredskalla bara i böcker.

Så här ser min fredskalla ut... står på bänk framför söderfönster i självvattnande kruka och får lite tillsats av Biobact i vattnet 2ggr/år, skuggas (ibland) för direkt sol. Nu har jag skurit ut en "tårtbit" ur den och den fortsätter att trivas, har 4 blommor just nu.
Mycket lättskött tycker jag.
*Felix matte*
En till mycket lättskött är Silverkalla...står på samma blombänk och får lika skötsel som fredskallan. Kanske tur att jag inte visste att de inte gillar sol tongue.gif
Orchid
Nymphaea kan Cambria (Vulstekeara) stå i ett rätt så mörkt rum?

Felix matte, din fredskalla var inte så tokig tongue.gif

Räknas Phalaeopsis.. (vet att de blev felstavat får aldrig kläm på de där
laugh.gif ) som en lättskött växt?
Nymphaea
Nje, mörkt ska de ju inte stå.
och Phalaenopsis brukar vara lite kinkig när den blir misshandlad.
Ciczi
Finns något som heter bandrosett, (tror jag), det är en låg grön växt. De överlever mycket, bland annat att inte vattna dem på ca 6 månader...

Sen tycker jag att vanliga s.k. slit och släng blommor typ begonia och kalanchoe är lätta att ha och göra med.

Ciczi
*Felix matte*
CITAT (ciczi @ 10-08-2004, 22:43)
Finns något som heter bandrosett, (tror jag), det är en låg grön växt. De överlever mycket, bland annat att inte vattna dem på ca 6 månader...

Sen tycker jag att vanliga s.k. slit och släng blommor typ begonia och kalanchoe är lätta att ha och göra med.

Ciczi

Svärmors bandrosett har jag fått hört att den heter och den är närmast "odödlig" det vet jag av egen erfarenhet.
Här kan du se dem

Kalanchoe... en sån stoppade jag ut i rabatten och nu blommar den igen biggrin.gif Ska ta in den och plantera om i kruka när kylan börjar närma sig.
Orchid
Varför har jag läst på flera ställen att det inte är någon idé att försöka övervintra Kalanchoe...
O att det bara är en ettårig växt? Medan jag har hört många säga att de lyckats få dem o blomma igen.

Jag har två stycken och är riktigt osäker på hur jag ska sköta dem nu i höst.. o senare på vintern för att få dem att blomma igen..
*Felix matte*
Faktiskt så tror jag att man inte i alla lägen skall bry sig om vad "expertisen" säger.
Mina två exemplar som ursprungligen kommer från en julgrupp... varav det ena står i kruka inomhus ( och också blommar) har stått i söderfönster... skötts precis likdant som övriga krukväxter = vatten när de ser ut att börja sloka, näring = om jag kommer ihåg tongue.gif
Jag tänker som sagt plocka in uteexemplaret... skala av de nedersta bladen och försöka mig på att få en uppstammad.
Friskt vågat = Hälften vunnet biggrin.gif
Orchid
Jag håller faktiskt med dig om att man inte alltid ska ta det som står i böckerna på största allvar.
Som tex. innan jag köpte min gardenia.. läste jag att den var nästan helt omöjlig att ha i ett vanligt värmeledningsrum o mycket annat.
Det kanske e lite kinkigt.. jag vet inte.
Men jag ville så gärna ha den så jag försökte ändå. Och jag lyckades helt okay om jag själv får säga så biggrin.gif

Så du gör inget särskilt med Kalanchoe på vintern?
*Felix matte*
Nej inte gav jag dem någon speciell behandling... de fick en skvätt vatten ibland och när amaryllisen var utblommad plockade jag ut dem ur "gruppskålen" och satte i kruka i vanlig blomjord där bägge stått tills den ena fick "uteplats"
Ciczi
Just nu har jag inga Kalanchoe av typen höstglöd/våreld, men jag har en skojig liten rackare som är en variant på livsblad (av kalanchoe-släktet). Tyvärr har jag inga bilder på den men det kan man ju ordna. smile.gif Har en stor baddare just nu som överlevt hela vintern på min sambos kontor. Det får sådär lagom mycket vatten. tongue.gif Det vill säga när han kommer ihåg det. laugh.gif Tror det blir ungefär varannan vecka. Den är omplanterad två gånger allt eftersom den har blivit större.

Ciczi
HåkanH
Hej

En lätt odlad växt är Kamelhårskalanchoe.

//Håkan
Orchid
Hej alla vänner!

Här är listan på de lättskötta växterna, vi fått ihop hittills smile.gif

Syngonium

Dracena

Paraplyaralia

Garderobsblomma

Paradisträd * övriga suckulenter

Svärmors tunga

Ficus Elastica

Blomstervagga (Rhoeo Spatharea.. hoppas de blev rätt)

Silverkalla

Bandrosett

Kamelhårskalanchoe

Lättskötta Orkidéer:
Cambria och Dendrobium

Det e bara att fortsätta så fort ni kommer på en till lättskött växt smile.gif

Ps: Vet någon vart man kan köpa Cambria eller Dendrobium?
Orchid
Hej alla vänner!

Här är listan på de lättskötta växterna, vi fått ihop hittills smile.gif

Suckulenter

Syngonium

Dracena

Paraplyaralia

Garderobsblomma

Gummiplanta

Paradisträd * övriga suckulenter

Svärmors tunga

Ficus Elastica

Blomstervagga (Rhoeo Spatharea.. hoppas de blev rätt)

Fredskalla

Silverkalla

Bandrosett

Kamelhårskalanchoe

Ormbunk

Ciccus

"Sprätt iväg" tror jag den heter tongue.gif

Lättskötta Orkidéer:
Cambria, Dendrobium och Venussko

Det e bara att fortsätta så fort ni kommer på en till lättskött växt smile.gif
Orchid
Vet inte hur jag lyckades med att skicka det inlägget två gånger blink.gif
Men ni får ursäkta... biggrin.gif
Sulan
CITAT (Felix matte @ 10-08-2004, 23:11)
[Ciczi

Svärmors bandrosett har jag fått hört att den heter och den är närmast "odödlig" det vet jag av egen erfarenhet.
Här kan du se dem

"Horungar" kallades den blomman för när jag var ung!

Extremt tålig är också "Elefanttunga". Om man missköter den riktigt ordentlig så blommar den (det är den jag har som personlig bild!).
Det tog drygt 20 år för mig att få den i blom och tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur jag misskötte den i blom. Tyvärr kan man nog inte köpa den i blomsterhandeln! Jag fick min i present!
Orchid
här var den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon