rodendredon eller nu hur det stavas hur och när ska man klippa ner dem?
jag har både lite nyare mindre och betydligt äldre vildvuxna som behöver kommer ner i storlek då det står för nära hus och altan
Hannele
09-08-2004, 22:19
Du kan skära ner gles och tanig rhododendron;
tidigt på våren, mars, är bästa tiden - innan knopparna börjar svälla.
Lämna kvar ett öga eller ta bort hela grenen. Man får gå runt och titta.
Tänk på att vara försiktig med alltför kvävehaltig gödsel - det ger långa spretiga grenar..
hur hårt kan man gå åt den då?
då det skulle vara härligt att få ner de stora buskarna i mer hanterbar storlek?
wolkenkrabber
11-08-2004, 16:15
ja tycker att rhododentron ska vara stora buskar

vet inte hur hår du kan gå åt dom ne ja tror du kan gå åt dom ganska hårt, men ja tror itne du borde brutalt slakta dom på en gång, typ gör lite ett år sen lite mer nästa år, inte helt säker, cilla eller nån lär komma med bättre svar
Hannele
11-08-2004, 16:47
CITAT (bj_orn @ 11-08-2004, 16:39)
hur hårt kan man gå åt den då?
då det skulle vara härligt att få ner de stora buskarna i mer hanterbar storlek?
Vad ska du göra med dem? De kan bara stå där, växa och se vackra ut!
Jag föreslår att du planterar någon trevlig låg buske
framför dem.
Det sägs att man kan beskära rhododendron ganska hårt på en gång, själv har jag inte provat. Med växter som jag bara läst mig till hur de ska beskäras brukar jag prova med en gren eller två och sedan nästa år gå på hela busken eller trädet.
Jag tycker också om rhododendron när den växer som den gör i skogarna, dvs blir stora, höga, täta buskar. Det är också när de är stora som de överlever kalla vintrar och torra vårar bäst.
Ja de är jättefina när det blir stora buskar som får växa fritt. Men inte när de är kanske 1.70-1,80 höga precis utanför husväggen och altanen och växer över blomlådorna. Sen kan det ju inte vara speciellt bra för huset allra helst hade man ju flyttat dem men det är de för stora för. (tror jag) Sen är det svårt att måla väggen och altanen när de står som dom gör. Så om de vore lite mindre och behändigare vore livet härligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.