Tesa
Har för mig att det är så att biet släpper gadden när den sticker men att getingen inte gör det (i normala fall..)
Stämmer detta?
Min mamma fick en allergichock av ett stick i veckan och hon tyckte att det såg ut som en geting men eftersom hon har reagerat på bistick tidigare och gadden satt kvar så misstänker jag att det var just ett bi som stack henne...det finns ju arter som är väldigt lika getingar....
magiana
Jag är verkligen ingen insektskännare men jag har för mig att det är som du säger. Då borde det alltså vara ett bi som stack din mamma.
råse-marie
ohmy.gif Nä nu kommer novisen in igen laugh.gif
Jag trodde att det bara var getingar som gjorde ont ?? unsure.gif
Berith
Allvarligt? unsure.gif Dom gör ont allihop! huh.gif

Dom/nån pratade lite om getingar på radion igår - att dom är lite som vi människor, dom vill också vara där det är skönt nu när det är sommar. Och att det är bättre att vi flyttar på oss för att inte hamna mitt i getingarnas flygstråk. Vi sitter där ivägen och viftar när dom kommer farande på sin rutt. blink.gif

Tycker inte om getingar, och bina får väl finnas där för nyttans skull - men jag tycker väldigt mycket om humlor! wub.gif
ÅsaF
Både bin och getingar sticks. Har själv testat båda. sad.gif Och det gör ungefär lika ont. Minns dock inte om getingens gadd trillade av eller ej men biets gör det i alla fall.
lillalupin
Hur gör man för att bli getingstungen? Jag har aldrig blivit det, trots att jag viftar bort plågoandarna, och jag vill veta vad jag INTE ska göra för att slippa även i fortsättningen...
Gossen Ruda
Bry dig inte om dom så sticker dom. Iväg alltså. laugh.gif Ofta är det panikviftningarna som retar upp dom. Hur det är med gaddarna och deras hullingar kommer jag inte ihåg men jag återkommer i ärendet i kväll.
Kattgräs
CITAT (lillalupin @ 10-08-2004, 10:59)
Hur gör man för att bli getingstungen? Jag har aldrig blivit det, trots att jag viftar bort plågoandarna, och jag vill veta vad jag INTE ska göra för att slippa även i fortsättningen...

Ett bra sätt att bli stungen är att ta bort deras bo, eller, om det är jordgetingar, trampa rakt i boet. Det är kanske inte så konstigt att de blir arga ifall deras hem blir förstört. tongue.gif
ÅsaF
CITAT (lillalupin @ 10-08-2004, 10:59)

Ett säkert sätt att bli stucken är att sätta handen på en eller kliva på en om man är barfota eller går i sandaler bland klöver.

Jag brukar också vifta bort dem och har heller inte blivit stucken. Brukar boxa till dem och då blir de så groggy så de försvinner. Jag har blivit stucken enligt ovan men då har det ju varit mitt eget fel. Är man klantig så är man. sad.gif
Ina
Det är bina som har så stora hullingar på gadden så att gadden fastnar. Hos bina används gadden enbart som försvar i nödläge och biet dör alltid efter sticket. Getingen däremot använder sin gadd till jakt och måste kunna använda gadden flera gånger. Även humlor har gadd som kan användas flera gånger. Såvitt jag vet har drönarna (hanarna) hos bin och humlor ingen gadd alls...
Gossen Ruda
Om bina använder gadden mot andra insekter fastnar dom inte eftersom deras hus är hårdare. Hullingarna är till för att gadden skall komma längre in. Dom sitter på dom två lansetterna som jobbar omväxlande för att arbeta in gadden i offret. Gadden består förutom dessa av den sk stiletten. Dom 3 delarna omsluter tillsammans själva giftkanalen. Även om gadd plus giftkörtel lossnar från biet fortsätter gadden att arbeta sig in i offret för den har egna muskler.

Det är bara honor och arbetare som har gadd. Mycket enkel orsak, det är äggläggningsröret som ombildats och som bekant lägger inte insektshanar ägg. Även myrorna tillhör gaddsteklarna men här har det tillbakabildats.
Ina
Aha!! Men jagar bin också eller är gadden "bara" en försvarsanordning för dem? huh.gif
Gossen Ruda
Nej, hos bin är det enbart ett försvarsvapen. Dom lever av nektar och pollen. I ett fall är det ett angreppsvapen och det är när 2 eller flera nya bidrottningar kläckts efter svärmningen. Bara en överlever den kampen.
Ina
Okej! Tackar för upplysningarna! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon