Full version: Indiska fröer
Veganvarg
Hej!

Min bror har varit i Indien, och tog hem en del frön åt mig därifrån! smile.gif

Bl.a. ett som ser ut som ett ekollon, fast det är liksom tre nötter som sitter fast i samma skrovliga "hätta"...

Sen var det några små (ca3x4 mm) nästan helt runda fröer.
De såg ut som nyckelpigor! rolleyes.gif
Knallröda med en svart ände.
Har satt dessa, och ett av dem har börjat komma upp lite. Det ska bli så spännande att se vad det är för sorts växt.

Sen fick jag är ärtskida. Ca 30 cm lång, 1,5 cm bred, mörkbrun. Den är väldigt hård, går nog inte allt med bara handen klämma sönder. Jag har ännu inte öppnat den, så jag vet inte hur ärtorna ser ut.

Kan någon hjälpa mig identifiera dessa? Min bror kunde det definitivt inte! tongue.gif

Bilder kommer så fort fotoalbumet har slutat krångla! mad.gif
Mvh
/Ylva
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer 2 gissningar på ärtskidan

Johannesbröd

eller

Tamarind som är mycket vanlig i Indisk matlagning
wolkenkrabber
skulle inte tro det är tamarind eftersom att dess skal e lätt att krossa ,ed bara handen
Veganvarg
Såja, nu funkar albumet.
Där finns bilder på trillingnöten och på ärtskidan! smile.gif

Åsa, min ärtskida liknar ingen av de du visade...

mvh
/Ylva
kerstin z5-6

Johannesbröd smile.gif tror jag ändå
Vill du så dem knäck upp en skida med en kniv -Putsa fröet med sandpapper -sätt i kruka -Växten har vacket bladverk smile.gif
kan ta flera veckor -mån innan det gror -värme behövs
Veganvarg
Tror inte det är johannesbröd.
Min ärtskida är helt rund och tjock som mitt pekfinger ungefär.
Om nu inte Johannesbröd kan ha helt runda skidor oxå...? (de på bilden är ju tillplattade).

Så jag behöver fler förslag.... rolleyes.gif
Tesa
Den röda med svart ände kan vara Paternosterböna, kanske...
paternosterböna
Veganvarg
Tesa: Ja, är nästan säker på att det är en sån! biggrin.gif
Va kul!

Tror du de går att ha som krukväxter inomhus?
Tesa
Så här står det i Impectakatalogen iallafall...

"ABRUS precatorius Paternosterböna. (100-300)(F) sol Indien
Spännande klängväxt med mängder av purpurfärgade blommor. De vackra brandgula bönorna med svart ändfläck, används till halsband mm. Bönan väger 1 karat (o.2 gr) och brukas som viktenhet i Indien.
Odlas på varma lägen eller i växthus."

Så får du avgöra själv.....
Veganvarg
Oki, tack! biggrin.gif
Får prova helt enkelt!
Bror min ska tillbaka till Indien igen i höst, så misslyckas jag får han väl ta med sig flera frön hem! rolleyes.gif
Marie
Ärtskidan kanske kan vara akacia? Jag har tagit akaciafrön från ärtskidor i Indien och Sydamerika och sått, de kommer upp och växer bra. Små trädliknande växter med mimosaliknande blad, som går och lägger sig (slår ihop) på kvällen innan solen går ner och vaknar strax före solen går upp. : ) Myrakacia har jag sett att sorten hette någonstans, men det finns ju massor av sorter...
Veganvarg
Hoppas det är en Acasia! Det skulle vara jättekul! biggrin.gif
Om det är det, hur ska man då hantera fröna?
Bara stoppa ner i jorden, eller ska de ha nån specialbehandling?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon