Full version: Havtornsylt....
råse-marie
Fick en burk en hel påse med en massa gott av en kompis igår bl.a havtornsylt men jag har aldrig smakat på det unsure.gif vad har man det till?
Betty
Vitamindessert med havtorn
Pajdeg:
10 Digestivekex
75 g smör
Fyllning:
2 ½ dl Kelda vaniljsås
Havtornssylt - lättkokta havtorn och socker efter eget tycke.

Krossa kexen, eller stöt dem i mortel. Mixa smulorna med smör. Tryck ut
degen i en form och förgrädda 5 minuter i 200 grader. Låt svalna.
Fyll därefter formen med hårt vispad vaniljvisp och havtornssylt.
Ställ formen i frysen några timmar. Tina lite före servering.
Garnera gärna med havtornsbär och sikta över florsocker.

eller...

Friterad camembert med havtornssylt

eller...

HAVTORNSSORBET (6 - 8 port)
6 dl vatten
4 dl socker
2 dl havtornssylt eller marmelad
saft av en citron
färsk citronmeliss

Koka upp vatten och socker och låt kallna. Blanda i havtornssylten och citronsaften. Frys i glassmaskin eller i en form i frysen i minst 4 timmar. Garnera med blad av färsk citronmeliss.

Bara fantasin sättert gränser... smile.gif

De här inläggen platsar bättre i receptavdelningen egentligen... rolleyes.gif
Mia, zon 3
Jag köpte också havtornssylt i sommar..... gott i fil, på scones, på våfflor etc. Sambon gjorde smoothie/milkshake också, så nu är sylten snart slut. smile.gif
Har funderat på att plantera havtorn - någon som har erfarenheter?
Marie
Ja havtornssylt kan man använda som annan sylt, och fördelen är (i alla fall när man gör den själv) att den har så kraftig smak att man bara behöver lite lite till filen eller var man nu använder den. Jättegod tycker jag! Och supernyttig, antioxidanter och vitaminer!

När man odlar behöver man en han-och en honbuske för att få bär. Annars är det inget märkvärdigt med odlingen. Bären är lite tålamodsprövande att plocka förstås...ett och ett plockas de, och busken har taggar...det är inte konstigt att sylt och marmelad av havtorn är så dyr att köpa...
Mia, zon 3
Hur är det med jordmån, läge osv? Hur höga blir buskarna? Har aldrig ens sett en "live"..... Kan man äta bären råa, eller är det som slånbär att man måste tillaga dem?
Cilla
Buskarna ser ut som silvriga olivbuskar. Jag tycker de är mycket dekorativa.

Bären kan man inte få för många av, jag tycker de är de bästa bär som finns. Man kan njuta dem som råa och ha dem ungefär som hallon som dekoration, till glass, till fruktsallader, på tårtor, pajer mm. Man kan mosa dem och ha dem till samma ändamål som t ex... hallon. Man kan råröra dem och ha dem som lingon. Man kan göra den mest underbara juice av den. Att koka bären tycker jag verkar vara onödigt men säkert blir marmeladen god. Bären innehåller mängder av C-vitamin och andra nyttigheter.

Svåra att plocka utan att sticka sig och utan att klämma sönder dem, men det går när man fått upp lite teknik.

Havtorn växer vild längst kusterna i nästan hela landet, även i Norrland.
Den vill växa utan konkurrens från andra växter, men gör den det klarar den alla möjliga torra och omöjliga jordar, samt blåst. Sol vill den ha också, det är ingen skuggväxt.

Jag har ett område 7 x 10 meter som nu är upptagen av byggmaterial. Torrt som tusan strax invid stranden. Där ska det så småningom bli ett havtorns"fält".
Mia, zon 3
MÅSTE de stå torrt, eller tål de fuktigare plats? Sätter de massor med rotskott eller håller de sig "på mattan"? Frågvis...... smile.gif
Maria R
Ja, tyvärr -de skjuter kraftiga rotskott som bryter igenom asfalt tom!
Som buske får den en höjd på 3-6 meter och en bredd på 2-6 meter.

Men jag håller med -den är så otroligt snygg!

Mvh, Maria R
KURT
För kommerciell odling har man provat att klippa av grenar, frysa dem och sedan skaka av bären!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon