kerstine
Tänkte plantera ett gråpäron bredvid en en i en södersluttning. Men så kom jag på att jag hört att det inte var en bra ide då det visst finns nån sjukdom som växelverkar mellan dessa båda trädslag. Är det korrekt? Hur gör man då om man vill ha päron men för den sakens skull inte vill ta ner de enar jag har blink.gif
Hannele
Vi har det så, med några meters avstånd.
Både den vilda enen och gråpäronet mår prima. Över tio år nu.
Cilla
Päronrost är en svamp som värdväxlar med en och sävenbom. På enar syns den som orangefärgade klumpar på grenarna och på päronet som lysande oranga fläckar på bladen som sedan blir håliga.

I södra Sverige drabbar denna päronträden hårdast.

Har man päronträd från början brukar jag rekommendera att inte ta in en, men om man har en kanske man kan testa att ta in päron. Det är inte alltid svampen drabbar träden och heller inte alltid så hårt att man måste åtgärda det. Man får dock vara beredd på att man en dag måste välja.

Ca 400 meter brukar sägas vara säkerhetsavstånd för att undvika päronrost, men svampen kan också färdas längre.

Rost på en

Rost på päron
Jenny & Vilda
Startar den här tråden igen då den blev aktuell för mig just nu.

Satte ett gråpäron träd igår, min morsdagspresent wub.gif och nu ser jag precis att grannens en är full med sånt orange rost på stammen. Den sitter precis intill vår tomt och är bara 10-15 meter från mitt päronträd... Jag tänker nog be grannen såga ner enen för den ser nästan helt torr ut nu och har haft jättedålig tillväxt, dessutom sitter den intill min garageuppfart. Hur stor smittorisk är det för mitt päronträd? Om han tar ner enen, räcker det att lägga den på majkasan då eller måste man förstöra den på en gång? Alltså, smittar svampen även om trädet ligger i bitar i en hög?

/Orolig ägare till gråpäron
Big Gardener
Tänk på att päronrost inte värdväxlar med vanlig en, Juniperus communis, utan med kinesisk en, Juniperus chinensis samt med Sävenbom, Juniperus sabina. Haggtornsrost värdväxlar med vanlig en.

...så att ingen sågar ned någon oskyldig en.
Jenny & Vilda
CITAT (Big Gardener @ 28-05-2007, 11:20) *
Tänk på att päronrost inte värdväxlar med vanlig en, Juniperus communis, utan med kinesisk en, Juniperus chinensis samt med Sävenbom, Juniperus sabina. Haggtornsrost värdväxlar med vanlig en.

...så att ingen sågar ned någon oskyldig en.

Aha, så en vanlig en med rost på är ingen fara för mitt gråpäron? Även om enen är oskyldig så är det ca 15 cm friskt barr och resten är brunt utav en 3m hög en, varav 1.5m är stam, så inte är den vacker inte... whistling.gif
Big Gardener
En vanlig en, ja. Sen vill jag nog påstå att kinesiska enar är betydligt vanligare i trädgårdar än vanliga enar. Var och varannan trädgård har ett exemplar, vilket gör att sporer kan komma från många håll och från relativt långa avstånd. Man kan därför inte vara helt säker om man bor i ett tätt område med många trädgårdar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon