izabelleask
Hej
Jag undrar ifall jag kan ge mina plantor, en apelsinbuske, busktomat och gyllenbär. Ifall jag kan ge dom Substral krukväxtnäring eller det är bara till krukväxter man har till prydnad? Måste man kan ha någon speciell växt näring till dom. Va rädd för att frukten på buskarna jag har kanske inte skulle bli ätliga ifall jag ger dom substral krukväxtnäring?

Mvh Bella
TeliaNet
apelsinträd - (citrus sinensis)
citrus vill ha extrema mängder näring med högt NPK-tal,
det finn en del företag som saluför citrusnäring som är alldeles för svag.
det bästa vi har i sverige är hasselfors - bevattningsgödsel(rosa sand) och den ska inte användas efter juli för då går aldrig trädet i vintervila.
vila trädet ljust på vintern ca 7-15*C.
du behöver inte vara rädd för näringen; N är kväve, P är fosfor och K är kalium, inget av de ämnerna är så farliga och dessutom finns de knappt i frukten.

sen finns det folk som använder provado pinnar i jorden, de är förbjudna i sverige för de dödar alla småkryp. och det har folk till sin växter som bär frukt som de äter sedan.
izabelleask
Hej
Tack för hjälpen, men kan jag änvända hasselfors - bevattningsgödsel(rosa sand) till min apelsinbuske, alltså till våren då? Om jag skulle vilja använda något näring-gödning nu så här års då, va ska jag då använda?
Ja jag skulle gärna vilja kunna vila trädet ljust och svalt på vinter men jag har inte tillgång till någon ställe där det är mellan 7-15 grader. kan ni ge något förslag på hur jag ska göra?

Mvh Bella
åsgård
Om du går in i "Gamla Forumet" så kan du hitta massor med råd från gamla trädgårdentusiaster undet åren.

Sök under apelsinträd så hittar du, gamla forumet ger dig massor med erfarenhet.
TeliaNet
citrusträd är mitt största intresse så jag ska nog kunna hjälpa dig.

h-fors bev-gödsel ska användas på våren till alla citrusväxter.
N=KVÄVE, gör endast att växten växer och blir grön och då blir det inte mycket kraft till blomning.

det finns PK gödsel på stora säckar, men citrus behöver inte det nu på sensommaren/hösten-vintern. på våren(mars) kan du ge ytterst små mängder till en början.

jag har inte något uterum så jag har gjort en mycket smart lösning, det kräver att man har en balkong och lite byggplast.
jag sätter plasten från golv till tak också har jag en sida inåt där jag inte har plast utan ett fönster på glänt så man håller ett par grader.

alltså 3sidor med plast och en sida utan plast där ett fönster står lite öppet så de får lite värme.
till detta bör man ha lite ljus men växtljus är riktigt dyrt.
har själv 2X36W 840 lysrör över växterna, tycker inte att stora urladdningsarmaturer, typ; HPS HPM och FLERMETALL-LJUS är nån fröjd då de kosta från 1000kr.

mina första citrusår hade jag dem inne på fönsterbräda utan värme och med öppet vädringsfönster, höll 15-19*C i mitt sovrum.
om de står för varmt kommer de att tappa blad och inte heller att blomma och ge frukt.

fråga på om du är nyfiken.
Mia, zon 3
Stämmer det att citrus trivs bäst i typ rhododendronjord?
Mina citrusar växer som kanoner första året, sedan tycker jag att de stannar. Är det mer vårgödsel som behövs då? Gillar de gammal hederlig koskit?
Tackar på förhand!
TeliaNet
rod-jord har lågt ph så den funkar lika bra(om inte bättre) som vanlig krukväxtjord/blomjord.
tyvärr finns det bara i 50L säck.
men det är kalk som de inte vill ha så ger man dem kalkvatten spelar jorden ingen roll.

citrus är giriga på sommaren och vill ha mycket vatten, ljus och det tacker inte nej till någon näring.
så kör på med kogödsel, men de kan behöva flera andra ämnen som inte finns i gkogödsel, blanda därför olika sorters gödsel som är kalkfri.

på hösten-vintern ska de inte gödas och de ska vattnas mycket sparsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon