SolveigGavik
Jag har lagt ut fråga tidigare om clematis, speciellt The President och undrat om någon vet om jag kan eller skall klippa ner den på hösten men bara fått svar att jag skall söka i forumet. Var skall jag hitta svar på just denna fråga. Skulle helst vilja ha svar här.

Just nu står den i blom med 18 blommor men vill inte som tidigare med en Jackmanis få hela plantan att försvinna i tomma intet bara för att hösten och vintern kommer. Vill kunna se nya skott till våren.
kristerh
Den kommer upp även om du klipper ner den, jag vet inte så mycket om the president, men ett tips är att se om den blommar på årsskotten isåfall kan du klippa ner den, och blommar den på förra årets skott så låter du bli att klippa, då skall du endast föryngringsklippa den sleep.gif
krister
Betty
Jag hittade detta på Gröna Rum s hemsida:
Det avgörande när man skall beskära klematis är att veta om det är en sort som blommar på årsskotten eller gammal ved. De som blommar på årsskotten kan man beskära kraftigt om våren, eftesom man inte riskerar att klippa bort ved som det kommer blomknoppar på. Däremot skall man vara försiktigare med beskärningen av sorter som blommar på gammal ved. Dessa sorter behöver inte beskäras alls, om det inte är för att de tar för mycket plats eller blir glesa nertill. Klematis som blommar på ettårsskotten är: "Jackmani", "Comtesse de Bouchard", "Ville de Lyon" och de flesta småblommiga, medan "Mme Le Coultre", "Nelly Moser", "The President" blommar på gammal ved. Beskärningstiden för storblommiga klematis är nu på våren när risken för frost är över, medan man kan vänta med att beskrära och gallra ur småblommiga klematis till sommaren.
Betty
Så här står det i en av mina trädgårdsböcker:
Clematis ”The President” är vackert ljusblålila, den tillhör de storblommiga klematisarna. Den bör beskäras till 25-30 cm när man planterar den. Den blommar i juni/juli och sedan en gång till på hösten. Mellan blomningarna behöver den inte beskäras men de första två-tre åren kan man beskära på våren. Sedan när plantan blivit större kortar man bara in sidogrenarna. Man kan inte ”beskära ihjäl”den. Storblommig klematis mår bara bra av hård beskärning.
SolveigGavik
CITAT (kristerh @ 10-08-2004, 11:02)
Den kommer upp även om du klipper ner den, jag vet inte så mycket om the president, men ett tips är att se om den blommar på årsskotten isåfall kan du klippa ner den, och blommar den på förra årets skott så låter du bli att klippa, då skall du endast föryngringsklippa den sleep.gif
krister

Tack för svar jag fått ang. clematis The President m m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon