grönskägg
Varje sommar blir kaprifolen brun,torr,vissen.Den klänger i en Hagtorn...kan rost gå över från hagtornen?Jag har samma kaprifol på andra ställen och där händer ALDRIG detta...mysko?! huh.gif
Fenja
Har du rost på hagtornsträdet då? Jag vet inte om det kan smitta men det kanske är så att kaprifolen får för lite vatten och näring när den trängs med trädrötterna bara?
Man brukar annars rekommendera nedskärning och urtunning vid svampangrepp. Du kan plocka Åkerfräken och torka, nästa vår gör du ett starkt avkok som du späder med 3/4 vatten och sprayar förebyggande på hela plantan. Det brukar fungera bra.
Mvh
Fenja
grönskägg
tack för tipset!provar med radikal nedskärning!
kristerh
Jag har märkt att kaprifolen är väldigt mottaglig för svampsjukdomar t ex
mjöldagg mitt på sommaren då den brukar tappa massa blad och stanna i växten, men senare på sommaren/tidig höst börjar den växa igen,
har även märkt att om man inte klipper bort fröna från kaprifolen slutar den oxså att växa. wink.gif
krister
Cilla
Min tidigblommande vildkaprifol vissnar ned ganska snart efter blomningen. Jag har trott att det var normalt, så har den alltid gjort och den kommer alltid igen nästa år och blir desssutom längre och större. Framför har jag satt senblommande kaprifol, en sort med mörkare blad som jag tror kallas sommarkaprifol. Den behåller sina blad mörkt gröna till hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon