Full version: Vackra hoyor..
Veganvarg
Hej!

Har kontakt med en kille i Norge som har MASSOR med hoyor. Han ska skicka mig några sticklingar, men jag har ingen aning om vad jag vill ha för något.. unsure.gif

Har ca 20 hoyor själv, men ett par till skadar nog inte... tongue.gif

Någon som har bra tips på vackra hoyor?
Gärna med lite större blad.

Mvh
/Ylva
Ina
Pierre & Marie och Maggan har massa fin info om och bilder på hoyor! Mina storbladiga favoriter är fungii, glabra, lambii, obovata och imperialis.. sp. "Kunming" är inte dum den heller... rolleyes.gif
Veganvarg
Tack! smile.gif
Ska kolla om jag har några av dessa redan, och om killen i Norge har dem... tongue.gif

*kram*
Åsa K, zon 1
Hum wacko.gif

Tänk dej för!
Norge är s.k. 3:dje land, d.v.s samma som USA så ditt paket fastnar troligtvis i tullen och då är det tull 6,5% på sticklingar + moms. H.S nr 0602 90 70 00 samt att Jordbruksverket kan kräva intyg.

Det låter så enkelt att köpa från vårt grannland Norge men eftersom de inte gick med i EU så finns samma restriktioner som för övriga länder utanför EU.

Visst, om din kille i Norge skriver Proforma Invoice och intygar att sticklingarna är av norsk ursprung så lipper du tullkostnaden men moms måste du betala samt att Jordbruksverket kan kräva sundhetsintyg.
Maggan, som nämts tidigare har inporterat från ett 3:dje land, hör ev med henne hur hon gjorde.
Veganvarg
Jag har fått sticklingar av honom förut, och då låg de helt enkelt i ett vaderat kuvert. Anomymt och bra!
Och det var inga problem!

Hoppas det går lika smärtfritt denna gången med.. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon