Full version: Kopparförgiftning
Towanda
Hej,

Om man misstänker att man har kopparförgiftat sina plantor, finns det något hopp för att rädda dem eller är det kört? Någon som har koll på höga kopparhalter vid bevattning? Mycket tacksam för svar.

Mvh,
Lena
jendah
Huset vi bor i hade höga kopparhalter i vattnet (surt vatten som tog med sig koppar ur rören...). Vi har satt in ett filter, men de som bodde där innan (till i våras) har använt det vattnet i många år och växterna lever och frodas i trädgården... smile.gif
Vet iofs inte hur mycket koppar det fanns i "trädgårdsvattnet", men det går iaf en bit i samma ledningar som "innomhusvattnet"...

Så helt antar jag att du inte behöver ge upp... håller tummarna!
smile.gif
Towanda
Hehe, det gör jag också. Tack för svaret. =)

Det gäller alltså krukväxter som jag har inomhus. Funderar på om det finns nån "antidot" mot kopparförgiftning hos växter eller om man kan vattna igenom jorden på nåt sätt så att koncentrationen sjunker. Dock har jag för mig att jag har läst någonstans att koppar bioackumuleras, så det kanske är svårt att vattna bort det ur plantorna. Plantera om är ett förslag jag fått, det kanske kan hjälpa?

Mvh,
Lena
jendah
*tittar på forumnamnet och slår sig för pannan, krukväxter...*

Egentligen gör det sak samma om det är krukväxter i mitt svar - om något så fanns det mer koppar i vattnet inne än ute här... och så vitt jag kunde se hade de krukväxter också smile.gif

Planterar du om och vattnar med icke kopparhaltigt vatten i fortsättningen borde det väl gå bra, kan oavsett vad inte bli värre av det.... smile.gif
Var det inte extrema mängder i vattnet så dör de nog inte av det, det behövs nog en hel del vatten för att kopparförgifta blommorna genom vattning.. unsure.gif (vi fick ju vattna med kopparhaltigt vatten ett tag här med innan filtret kom på plats, och våra blommor ser ok ut).
MRLINDELL
Tar växterna skada är det mycket värre med människan. Dåligt vatten med höga kopparhalter är farligt. Levern orkar inte cracka hur mycket koppar som helst. De som har detta handikapp (generna) och har Wilsons Sjukdom (1 på 160.000) får till slut skrumplever så cellerna sprängs och dör av kopparn. De sjuka cellerna lämnar ett ensym när den sprängs och dör som går att mäta i blodet.
Towanda
Risken att jag och min sambo tar skada av vattnet är nog inte så stor, vi brukar inte dricka vattnet från varmvattenkranen!

Det är alltså detta idiotiska nybörjarmisstag jag troligen har lyckats förgifta mina plantor med, jag har tagit vatten från varmvattenkranen för att göra ljummet vatten att vattna med. Visste ju att varmvatten inte är godkänt som livsmedel, men jag hade nog inte tänkt mig att det skulle göra nån skada på växterna. Dock läste jag just i Johan Lemtes bok att man absolut inte får ta vatten från varmvattenkranen eftersom vissa växter är jättekänsliga och kan dö av tämligen små kopparmängder. Och jag kan inte hitta nåt annat fel på plantorna, så det känns som den rimligaste förklaringen. Känns ju lite onödigt att plantliv skulle spillas, men nu har jag i alla fall lärt mig!

Mvh,
Lena
Ciczi
Jag brukar fylla vattenkannan på nytt varje gång jag vattnat färdigt, på så sätt har jag alltid ljummet vatten och dessutom sjunker kalket till botten. Vattnar aldrig med den sista sladden vatten av den anledningen att det samlas kalk i botten när man gör så och för mycket kalk är inte bra har jag hört.

Ciczi
Fenja
Hur yttrar sig kopparförgiftning på plantor? Jag vattnar alltid mina med ljummetvatten och bor i gammalt hus fullt med kopparledningar....
Mvh
Fenja
Towanda
Jag är ju inte bergsäker på detta, men på vissa av mina plantor vissnar blad efter blad till synes utan anledning. De har inte stått i vattensjuk jord, de har inte torkat ut, jag hittar inga angrepp etc. Det verkar bara drabba vissa plantor, tex mango, ananas och grape (extra känsliga?). När jag läste det lät det som en rimlig förklaring eftersom jag inte kan komma på vad det annars skulle bero på. Men någon annan kanske vet vad som istället kan ha drabbat dem?

Mvh,
Lena
Fenja
Näringsbrist (jag tror att du kan hitta rekommendationer om detta om du söker på forumet), för små krukor, brända av för het sol? Har du duschat dem när solen lyst på dem, det kan bränna blad och göra att de torkar och trillar av? För tajta ytterkrukor kan göra att fukt stannar kvar och det börjar ruttna? Men du kanske också har rätt i att de sorter du nämner är extra känsliga mot koppar.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon