Vi har ett växthus utan jordbänk och istället stora plattor på "golvet". Kommande sommaren är första och huset används också som ett litet "myshus". Om man vill odla tomater inne så undrar jag om man skall plantera de i stora lerkrukor eller i plastämbare med hål i botten? Vilka andra plantor skulle man kunna tänka sig?
Nybörjare.
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2003, 10:18
Jodå det går bra att odla i stora behållare. För tomater brukar behövas behållare på runt 20 liter. Andra saker du kan odla i stora krukor/hinkar är exempelvis gurka, melon, paprika, chilipeppar, gyllenbär, kapkrusbär, tomatillo, aubergine, ingefära, malabarspenat(Basella) mm.
Vill man inte springa med vattenkannan flera gånger om dagen är stora behållare att föredra framför små som torkar upp snabbare. Det finns även stora planteringshinkar med vattenreservoar.
Här är bilder tagna från Willabs webbshop.

Här är länk till Willab.
http://www.willabtradgard.se/Stora planteringshinkar hittar du under rubriken "Underbevattning"
CITAT (ULN @ 12-02-2003, 10:03)
Vi har ett växthus utan jordbänk och istället stora plattor på "golvet". Kommande sommaren är första och huset används också som ett litet "myshus". Om man vill odla tomater inne så undrar jag om man skall plantera de i stora lerkrukor eller i plastämbare med hål i botten? Vilka andra plantor skulle man kunna tänka sig?
Nybörjare.
Perfekt att odla i stora hinkar som du gör hål i, går att få gartis på närmaste storkök eller restaurang. Svarta hinkar värmer jorden fortare med kan bli väl varma om solen får lysa direkt på dem. Jag har stora krukor i plåt som är runt 30 liter, där frodas det mesta. Men kom ihåg att blanda jorden med tex leca kulor så det inte blir för kompakt för rötterna. Det går åt MYCKET vatten. Jag har bevattningstimer med dropp vid varje planta som startar flera gånger per dag.
Det är skönt att slippa ogräset.....
Hälsningar
Leo
Ingrid på Västkusten
12-02-2003, 11:52
Ursäkta en dummis här men itne är Willabs hinkar på 20 liter! Om man räknar undan vattenmagasinet!
Funderar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2003, 11:59
Willabs största planteringshink med vattenbehållare innehåller bara 17 liter jord men det är bättre än 10 liter, 17 liter jordvolym till tomater brukar fungera ganska bra det med. Jag måste erkänna att jag ibland även planterar tomater i 10 liters hinkar på altanen (ifall jag råkat så några för mycket) men då får man ofta vattna både morgon och kväll och plantorna blir ofta något klenare, fast tomater blir det ändå.
Wilabs hinkar som inte har vattenbehållare finns dock i 20 liter.
Crissan
12-02-2003, 12:05
Jag har odlat tomater och gurka utan jordbänk i flera år. Först använde jag jordpåsar som jag planterade i direkt. Numera har jag stora krukor. Båda sätten fungerar mycket bra men jag föredrar stora krukor för då kan jag plantera med 2/3 jord från början och sedan fylla på när plantan växer upp. Detta ger lite knubbigare och kraftigare plantor.
Ingrid på Västkusten
14-02-2003, 09:56
Ahaaa Åsa - Du menar megabaljorna!
Ja DE är bra :-) köpte mina hos Öspab :-))
Hälsar ingrid
eneskar
15-02-2003, 19:11
Jag fick mitt växthus förra våren. Lade stora cementplattor som golv o det fungerar bra. Plattorna går inte ända ut så jag kan sopa ut ev jord o blad. Jag planterade olika sorters tomater i Willabs 20 l hinkar, men använde även andra plasthinkar, några större, andra mindre. I en jättehink (30-40 l)satte jag 5 paprikaplantor, som gav jättestora frukter i olika färger Rainbow Mix). Alla tomater växte bra, nästan för bra, för jag fick en väldig bladmassa, som jag gallrade då o då. Kanske jag gödslade för mycket? Använde både hönsgödsel o nässlor, som jag blandade ner i regnvattnet, som jag sedan vattnade med. Tyckte bäst om cocktailtomaterna, speciellt Whippersnapper, som var låg men gav massor av frukter varje dag.
Nu har jag lärt mig termerna indeterminate o determinate. De senare slutar växa efter viss tid o storlek, t ex busktomater, medan de andra kan växa o ge frukt ända till frosten kommer. Rätt uppfattat? Jag tycker det är jobbigt med uppbindningen, så jag föredrar de som inte blir så höga.
Till sommaren ska jag prova att även odla gurka, fast en del säger att tomater o gurka inte trivs tillsammans. Är det sant?
I slutet av säsongen, ca september fick jag mögel på plantorna, så då tog jag ut alla. Hur ska man förhindra det? Vill gärna ha tomater även i oktober.
Hjälper det installera en fläkt? Ska man ha öppet lite även på natten?
jag bor i Skanlör, däe det ju är ganska fuktigt.
Tacksam för alla råd.
Barbro
Ingrid på Västkusten
15-02-2003, 20:56
Hej Barbro,
Hönsgödsel ger bra sprutt på bladmassan rova med gräsklipp i starten av säsongen enbart t ex - eller köp PK-gödning - tomatgödsel. Själv finner jag att gräsklipp ett tjockt lager på försäsongen klarar jag mkt på :-)
Sedan finns det någe suveränt som heter tomatspiraler - i staren var det enbart willab som hade dem, men nu finns de lit evarstans tror jag.
Cocktail - prova Green Grape, Gardeners delight, mirabell (COOP) tex - de är super :-)
Determinate och indeterminate alldels riktigt .... och det kan man ju styra lit eockså med att ha tidiga och sena tomater. Jag menar man kan satsa på busktomater för hela slanten men på olika sena tidiga och medeltidiga sorter så har man hela säsongen.
Det är ganska mkt båg det här med att man inte skall odla gurka och tomat ihop - det går bra - inte optimalt - men det går alldels utmärkt i hemodlarens värld.
Mögel dyker gärna upp - tyder ofta på för tätt plantering och dålig luftcirkulation. Fläkt är super - men oavsett vad - det är svårt att undvika sjukdomar hela säsongen. Därfrman ibland kika noga på sortvalet och på hur många plantor man i sin optimism tror klara :-))
Det hjälper att ha lit eöppet på natten men inte i September och oktobe - sjunker tempen under +10 eller så på natten otrivs tomaterna.
Lycka till med odlingen,
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.