Full version: Är detta knölsyska?
amaira
Någon som vet vad det här är för växt? Jag lyckas inte lösa frågan!

Den växer i en åker (självplock jordgubbar), blommar vackert, är nog ganska hög, kanske drygt halvmetern eller mer.
Har fyrkantiga stjälkar, och doftar inget.

Jag tog med och satte i vatten, efter nån vecka hade den fult med nya vita rötter i varje bladveck som var i vattnet. Så nu har jag planterat den. I kruka, den ser ut som en typisk "spridningsväxt".

Den är ganska söt - men jag vet inte alls vad det är för nåt.

/amaira
Kattgräs
Det liknar helt klart en knölsyska, blommornas mönster ser ut precis som på denna bild från den virtuella floran.

Troligen kommer fler blommor i toppen, om det är en knölsyska.
A-L i Askim
Ser precis ut som de knölsyskor jag har i min rabatt - där jag räknar dem till kategorin ogräs. Man ska passa sig för att stoppa in dem i någon rabatt man är rädd om - de sprider sig uschligt och man kan rycka bort och rycka bort och rycka bort... i all oändlighet. (Inte är de väl så snygga heller?? Påminner om något mellanting mellan potatis och brännässla tycker jag...)
amaira
Tack snälla A-L i Askim! Och Kattgräs också förstås!!! (är alltid glad för alla svar) Men just "den personliga erfarenheten" var det som jag var ute efter. Glad att jag fick napp.

Nej någon "rabatt-blomma" är det inte, men jag har har en sån där "ogräsåker" med lite kul saker på. För fjärilar, bin, insekter, men även andra varianter. T.ex. att knölsyskan har underjordiska små (potatis-)knölar som är ätliga. (De lär vara förträffliga i soppor)

Fast mest är det kanske svin som gillar dom, och såna är det ont om här-i-kring. rolleyes.gif

Några vildsvin lär det finnas, med de har än så länge inte varit åt det här hållet.

Knölsyska. Stachys palustris.

Jag har kusinen stinksyska - den är ganska bra på att breda ut sig den med, och ta för sig, med utlöparjordstammar. som för all del är ganska lätta att få bort, även om minsta kvarglömda bit drar igång ett nytt bestånd.

Men jag tycker om stinksyskan, Stachys sylvatica. Älskar de vackert mönstrade små violetta blommorna på spira, nästan lika mycket som humlor och bin gör. Den är skräpig när den blommat ut - men det är till och med mina rosor.

En Stachys-sort Stachys sieboldi är en gammal asiatisk kulturväxt som ger "koregi", (som ibland kallas"kinesiska jordärtskockor).

Stachys byzantina är kanske den största kändisen bland i trädgården: Lammöron.

Tack för varingen A-L! En del ogräs som sprider sig lätt, är svårare än andra att "ångra sig" med...
Den ska inte få en chans (!) min knölsyska.

/amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon