Tack snälla A-L i Askim! Och Kattgräs också förstås!!! (är alltid glad för alla svar) Men just "den personliga erfarenheten" var det som jag var ute efter. Glad att jag fick napp.
Nej någon "rabatt-blomma" är det inte, men jag har har en sån där "ogräsåker" med lite kul saker på. För fjärilar, bin, insekter, men även andra varianter. T.ex. att knölsyskan har underjordiska små (potatis-)knölar som är ätliga. (De lär vara förträffliga i soppor)
Fast mest är det kanske svin som gillar dom, och såna är det ont om här-i-kring.
Några vildsvin lär det finnas, med de har än så länge inte varit åt det här hållet.
Knölsyska.
Stachys palustris.
Jag har kusinen stinksyska - den är ganska bra på att breda ut sig den med, och ta för sig, med utlöparjordstammar. som för all del är ganska lätta att få bort, även om minsta kvarglömda bit drar igång ett nytt bestånd.
Men jag tycker om stinksyskan,
Stachys sylvatica. Älskar de vackert mönstrade små violetta blommorna på spira, nästan lika mycket som humlor och bin gör. Den är skräpig när den blommat ut - men det är till och med mina rosor.
En Stachys-sort
Stachys sieboldi är en gammal asiatisk kulturväxt som ger "koregi", (som ibland kallas"kinesiska jordärtskockor).
Stachys byzantina är kanske den största kändisen bland i trädgården: Lammöron.
Tack för varingen A-L! En del ogräs som sprider sig lätt, är svårare än andra att "ångra sig" med...
Den ska inte få en chans (!) min knölsyska.
/amaira.