kerstinb
10-08-2004, 16:37
Finns det någon som provat på att odla t ex fikon. eller aprikos eller persika på en inglasad balkong?
Eller något annat blommande. Men det får ju inte vara så snabb eller storväxande.
Jag har lite värme på balkongen vintertid.
Jag behöver tips, snälla hjälp mig och även var man kan få tagt på det. Bor i Göteborg.
kerstinb
TeliaNet
13-08-2004, 09:08
citrusväxter växer sakta med sin vedartade stamm.
de är dyra och svåra att få tag på men sticklingar sätter frukt på 1-6år.
fråga på mer om du är nyfiken.
kristerh
13-08-2004, 19:54
CITAT (kerstinb @ 10-08-2004, 17:37)
Finns det någon som provat på att odla t ex fikon. eller aprikos eller persika på en inglasad balkong?
Fikon växer väldigt snabbt, och blir stor, är dock tacksamt att klippa.
Varför inte en oliv, fast de växer sakta... eller som telianet säger en citrusplanta, för 400-500 får du en ordentligt stor citrus. (dyrt?)
krister
TeliaNet
14-08-2004, 15:51
jag tror citronträd kostar 420kr på blomsterlandet.
tror det är relativt billigt med tanke på att en kaktus kostade 2200kr på plantagen.
kerstin z5-6
15-08-2004, 18:23
persika o aprikos kan hållas nere , kiwi , ananas ,banan är kul , fast bananen blir mega stor
mandarinträd har jag o citron + ovanstående i åretrunt varmt uterum
Ulrika på balkongen
17-08-2004, 11:52
Oh ja, på min balkong bor en oliv som är högre än jag, två fikon som är ungefär som jag och ett par citroner i höfthöjd. Det går alldeles utmärkt!
Har haft fikonen i fyra år nu och de är sagolika! Jag trodde jag tagit livet av dem i juni när en av dem fått spinn och tappade alla blad utom två (!), men se, nu står de i vårgrönt flor med mer löv än innan. Älsklingsväxter är vad de är!
Lycka till!
kerstinb
25-08-2004, 17:46
Till Ulrika på balkongen!
Snälla, kan du tala om var någonstans man köper dessa plantor, och hur man sköter dom. Det låter jättehäftigt.
Frågade Plantagen om råd men dom kan bara sälja. Dom vet inget om växter, tyvärr..........
Jag bor i Göteborg, så var kan man tänka sig att få tag på detta.
Kanske någon annan har tips?
kerstinb
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-08-2004, 08:57
Jag har en stor inglasad balkong och funderar också över lite annat att ha där och då gärna med något ätbart.
Bor som Kerstinb i Göteborg och tyvärr har vi ju bara stormarknader ( typ plantagen) med växter kvar här.
Elisabeth
kerstinb
29-08-2004, 16:38
Till Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har frågat Mölnlycke Gardencenter efter citrus, fikon oliver och dom hade det i flera storlekar sa dom. Dom hade nog även kiwi. Så vi kan överge stormarknaderna.
kerstinb
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-08-2004, 19:34
Jag handlade förut ibland i Mölnlycke men var lite rädd för alla deras sniglar. Dom var ju kända för det.
Kiwi skulle vara roligt men den växer ju så fruktansvärd mycket.
Jag har 2 balkonger, en öppen mot öster och en inglasad mot väst.
Tänkte på citrusväxter ett tag men många tycker dom får för mycket ohyra.
Trivs persika på en inglasad balkong?
Tänkte även på ett pelaräppleträd för den öppna balkongen????
Men vi har ju hela vintern på oss att planera och så får vi nu många goda råd här. Är ju alltid bra att höra hur andra gör och odlar.
Elisabeth
Ulrika på balkongen
31-08-2004, 10:21
Hej kerstinb!
Ursäkta tt svaret dröjde! Mina fikonplantor köpte jag 25 cm stora på Zetas i Stockholm. Konstigt att du inte hittar såna i Gbg. Här finns de lite varstans.
Hoppas du hittar någon, de är underbara!
Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.