Full version: mygglarver i dammen
inainger
[hej hej! Har en damm i trädgården och nu kryllar det av mygglarver i den. Kan jag använda en eller ett par droppar diskmedel även fast jag har fiskar i den? Inainger
astrid.m.s
Kan inte svara på din fråga men äter inte fiskarna upp mygglarverna?? unsure.gif
Virgo
CITAT (inainger @ 10-08-2004, 18:57)
[hej hej! Har en damm i trädgården och nu kryllar det av mygglarver i den. Kan jag använda en eller ett par droppar diskmedel även fast jag har fiskar i den? Inainger

Absolut inte!
Fiskarna kommer säkert att äta upp mygglarverna.
ÅsaF
Du får absolut inte ha i diskmedel eller några kemikalier i vattnet om du har fiskar i. ohmy.gif Det dör de av. Konstiga fiskar som inte äter mygglarver. De kanske inte har förstått att de är ätbara. Prova att mata lite mindre så ska du se att de blir hungriga och går lös på myggen. Våra fiskar tar t o m bin om det råkar vara nåt som ramlar i.
Gossen Ruda
CITAT
Du får absolut inte ha i diskmedel eller några kemikalier i vattnet om du har fiskar i.  Det dör de av

Håller inte riktigt med. Har man som jag haft akvarium i många år har man hunnit med många kemikaliekurer när fiskarna fått olika sjukdomar och parasiter. Dom tål en hel del, fiskarna alltså. Hur mycket diskmedel dom tål vet jag dock inte, eller om mygglarverna stryker med först. Alla fiskar äter inte mygglarver för övrigt. Du kanske skulle köpa några utpräglade mygglarvätande akvariefiskar, så varmt som det nu klarar dom sig ett tag. Svärdbärare kanske? Gambusia som kallas Mosquitofisk brukar vara svår att få tag på annars används den för myggbekämpning i tropikerna.
Lars-Olof Arvids
Även guppy används som myggbekämpare i stora delar av världen och är betydligt lättare att få tag i. Gambusior hittar du knappast i någon zooaffär men går kanske att få tag i genom specialföreningen Poecilia, www.poecilia.org
Diskmedel skulle jag inte använda där det finns fiskar. Visst tål de behandling med speciellt framtagna kemikaliekurer i rätt dos, men man ska inte utsätta dem för onödigt lidande genom egna experiment.

Olle
Mia, zon 3
Om du hittar salamandrar kan du plantera in dem. De är glupska rackare.
Lars-Olof Arvids
Det är bara det att salamandrar är fridlysta och inte får flyttas hur som helst! smile.gif

Olle
cala98
vad händer om man har lite diskmedel i,utan fiskar? Fåglar och fjärilar kanske oxå tar skada? blink.gif
adrian
Stoppa dit en köttätande växt som äter upp dem.. biggrin.gif
Mia, zon 3
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-08-2004, 12:38)
Det är bara det att salamandrar är fridlysta och inte får flyttas hur som helst! smile.gif

Ojsan, där ser man ohmy.gif
Skäms på mig, jag har faktiskt gjort det, tänkte inte ens tanken att de skulle vara fridlysta......
Fast nu skulle jag kunna plantera ut tredubbelt så många, för de förökade sig något kopiöst.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon