|
Idag har jag äntligen fått tag på en Maackia amurensis! Jag har varit på jakt efter ett sådant träd ända sedan jag förra året såg ett inslag i Gröna Rum där de visade en Maackia. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av det trädet?
Ingen lång erfarenhet...jag köpte och planterade ett i våras! Jag kan dock säga att det verkar stämma att den är ganska torktålig. Jag gav den en rejäl rotblöta i veckan den första månaden men sen har den klarat sig själv. Det har i o f s regnat mycket men åtminstone sista veckan har det varit väldigt varmt och torrt och det verkar inte bekomma den alls - löven pekar fortfarande rätt ut, slokar inte det minsta. Lite mer om maackia amurensis' hittar du här. Det är på engelska, kräver att du har Acrobat Reader i din dator och är lite mer ur parkförvaltningssynvinkel än för oss trädgårdsamatörer, men det ger ändå en del intressant info om trädet och dess egenskaper.
Vad kul, då är vi tre som har nysatta Maackias!
Jag måtte då ha hittat ett riktigt torrt ställe för min, för den har jag fått vattna efter att den slokat betänkligt. Om de vill ha torrt eller inte verkar dessurom de lärde tvista om, för det finns uppgifter om alla möjliga slags jordar för den, både våta leraktiga och torra.
Min är ca 40 cm hög och har utvecklat ett par, kanske tre blad sedan den sattes tidigare åp säsongen. Vore kul att följa era exemplar!
kerstin z5-6
11-08-2004, 11:22
jag är mycket avundsjuk bara ... har inte kommit över mnågot prisvärt ex denna säsong -men jag ska ha ett ! det är ett av de vackraste träd jag vet
Ja, jag tycker också att det vore kul att höra om er andras maackiors framåtskridande.
Min planterades i slutet av april och var lite större än Cillas, c:a 80 cm, och tvåstammig med ett par sidogrenar per stam. Under denna sommar har den skjutit toppskott à ytterligare 40 cm och dessutom en mängd sidoskott à 20-30 cm. Sidoskotten har uteslutande vuxit ut från fjolårets skott, alltså relativt högt upp, vilket just nu ger den ett ganska kvastlikt utseende. Tillväxten pågick fram till midsommar ungefär, vet inte vad den haft för sig sen dess...rotat sig kanske?
Apropå torktåligheten undrar jag om det kan göra någon skillnad att jag planterade ett större ex än Cillas? Om den kanske fortare tar sig ner på djupet med rötterna eller nåt... Och visst, den allra första tiden som nyplanterad var den kanske lite känsligare, hann ibland börja sloka med de unga ljusa bladen mellan veckorotblötorna. Men det är ju inte så konstigt.
Ingo, jag skulle tro att ditt större träd är torktåligare för att det har större lagringskapacitet, men kanske spelar fler faktorer in. Att det slutart att växa efter midsommar är klokt, då hinner de nya skotten förveda sig innan kylan.
Mitt lilla träd är det lite synd om. Efter semestern upptäckte jag att slingerkrasse nästan strypt det, och sedan fick den angrepp av någon insekt. Det har klarat att behålla bladen men inte att växa.
Kvastlikt är det iallafall, men är det inte som kvastar de unga Maackiorna växer?
CITAT (Cilla @ 12-08-2004, 11:25) är det inte som kvastar de unga Maackiorna växer? Så har jag också fattat det, de växer först kvastlikt och sedan böjer de yttre grenarna mer och mer utåt och nedåt så att det får den rundade profilen. Så här: Bild på en uppvuxen men ganska ung maackia (10+ år?) Bild på en fullvuxen maackia
Kul att se Ingo!
För närvarande ser mitt träd ut som en bonsai med alldeles för stora blad. Stammen är lite knotig och växer horisontellt åt ena hållet.
Inget särskilt att fota än så länge, särskilt inte nu när den fått angrepp på bladen iallafall. Nästa år fotar jag om den överlever vintern!
kerstin z5-6
12-08-2004, 15:21
Klart det överlever Cilla -det finns flera här i z6
Tack för hopp Kerstin! Men zonerna säger inte allt, vet du... Jag har snart kvävt min stackare med krasse och dessutom en gång glömt att vattna den. Blåsigt och lite utsatt står den dessutom. En bit ifrån står en stackars rönnsumak som inte växt på flera år, fast den är ju känsligare än Maackian förstås.
Jag måste göra något åt jorden på det här stället.
Så här ser min lilla Maackia ut. Lite sned och spretig kanske, men den växer nog till sig så småningom. Vet nån förresten om de är långsam- eller snabbväxande?
Vilket fint exemplar Betty!
Jag har sett en hel del Maackias i Stockholmstrakten sedan i våras, och de vuxna verkar växa med 5-10 cm per år. Kanske de yngre kan förväntas växa lite mer per år, när de väl etablerat sig.
Långsamväxande måste man nog iallafall säga att de är.
Jag har läst på en amerikansk sida att maackia är känd för att växa sakta som liten och att det skulle vara anledningen till både att den inte är så populär i handeln (tar tid att driva upp till säljbar storlek) och att större ex är relativt dyra.
min maackia som planterades på självaste midsommaraftonen i år (:-) har förstås inte vuxit någonting alls, men åtminstone överlevt, låt gå med lite etableringsproblem (?) dvs blad som inte har så rent grön färg som vid inköpet på zetas. den är dock vacker än, men så till frågan; cilla nämner här att rönnsumaken skulle vara känsligare än maackian; på vilket vis? ska man i zon 3 ta och vinterskydda sumakbarnen, hur brukar ni göra?
mvh nypan/m
Den rönnsumak som jag har klarar zon 3, Maackian klarar bistrare klimat.
Dock finns det olika sorters rönnsumaker, jag tror att Kerstin zon 5 känner till och har erfarenhet av olika varianter.
Alpiner i Halmstad
03-09-2004, 08:46
Vi planterade en Maackia amurensis våren 2003. Plantan bröt och bildae under hösten välmatade tillvätknoppar. Tidigt i maj 2004 kom årstillväxten snabbt, den hann skjuta ca.20cm innan majfrosten tog allt. Under juni fick bakknopparna ställa upp. Nu har årets tillväxt blivit ca 30cm. Det ser också ut som att de hinner mogna av också. Maackia amurensis.M.v.h. Bernt
"Vi planterade en Maackia amurensis våren 2003. Plantan bröt och bildae under hösten välmatade tillvätknoppar. Tidigt i maj 2004 kom årstillväxten snabbt, den hann skjuta ca.20cm innan majfrosten tog allt. Under juni fick bakknopparna ställa upp. Nu har årets tillväxt blivit ca 30cm."
intressant, ´innan majfrosten tog allt´ skriver du, frös topparna också eller vad hände? " under juni fick bakknopparna ställa upp" än mera intressant för en novis, vad innebär det? tacksam för svar, nyfiken lär. Min maackia ser halvledsen ut, efter en första två månader i trädgården, den sägs tåla allt slags jord, men vad gillar den bäst; om man vill bättra på betingelserna, är det klokt att omplantera nu? /nypan
krickolina
12-09-2004, 16:30
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-08-2004, 16:21) Klart det överlever Cilla -det finns flera här i z6  Kerstin i zon 5-6! Tror du att en Maackia amurensis skulle klara sig och växa i Luleå (också zon 6), den ser oerhört vacker ut på bilderna i tråden??!!
Ja, zon 6 står nämnd om den på vissa ställen, zon 5 på andra. Värt ett försök på ett vindstilla ställe hos dig!
Andra zon 6-träd är Carmencitarönn, SORBUS COM. CARMENCITA Flikbladig gråal, ALNUS INCANA 'LACINIATA' Kamtjatkabjörk, ULA ERMANII Tårbjörk, BETULA PEND. 'YOUNGII' Fjäderkaragan CARAGANA ARB. 'LORBERGII' Gullkaragan CARAGANA AURANTIACA
Den lilla dvärgmandeln Prunus tenella (mer som en liten buske) sägs också klara zon 6. Finns beskriven på bild om du söker på tenella i forumet. Ett bedårande men litet buskträd.
Hör av dig till mig till våren så ska jag berätta om den överlevde vintern! Jag känner till ett exemplar i Norrfjärden som har klarat sig hittills, i några år. Maackia amurensis ska vara härdig i zon 6.
krickolina
15-09-2004, 10:16
CITAT (Betty @ 12-09-2004, 18:12) Hör av dig till mig till våren så ska jag berätta om den överlevde vintern! Jag känner till ett exemplar i Norrfjärden som har klarat sig hittills, i några år. Maackia amurensis ska vara härdig i zon 6. Tack för erbjudandet, det gör jag gärna Står din väldigt skyddat till, det kan ju blåsa ganska kallt emellanåt här i Luleå  mvh/krickolina i Luleå. *EDIT* Var köpte du ditt träd någonstans??
Ja, den står vindskyddat i söderläge. Jag köpte den på Bryggmans Trädgård i Öjebyn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|