Full version: Törnrosas kjortel
åsgård
Tänkte bara dela med mig av vår Törnrosas Kjortel
Tesa
Jättefin!!! men....hur gör man???
Jag fick en liten, liten planta av en väninna i juni men den är fortfarande liten.......ska man övervintra den och blir den i så fall större nästa år? Jag vet ärligt talat ingenting så jag skulle vara jätteglad om jag fick lite råd....
Fenja
Mycket vackert!! En sådan får jag nog skaffa till nästa år:
Mvh
Fenja
Betty
Jag sådde min Törnrosas kjortel i våras. Den växer på tre stycken två meter höga bambukäppar.Bild Hoppas verkligen att min inte blir högre nästa år! ohmy.gif
Tesa
Ojdå...då är det nog mitt fel...den stackars kjorteln har nog haft en ganska taskig uppväxt i en alldleles för liten kruka......hade ingen aning om att det var sån växtkraft i den....
....men kan man övervintra den.....nedklippt eller så?
åsgård
Jag sådde mina från tidigt Mar/Apr och drog upp dom på vår vinterbonade balkong på övervåningen. Tyckte att det var litet knepigt och känsliga plantor. Så fick jag löss helt plötsligt, och fick jaga dom på alla plantor och tomater.
Men det gick ju hyfsat i alla fall hade dom på balkongen till de var ca. 40 cm långa då jag omplanterade dom och ut i växthuset att börja med.
Sen har det varit rena "snurren"
Läste i tidigare inlägg att man tydligen kan övervintra dom, så det var därför jag har dom i krukan, provar med att ta in dom på balkongen i höst, så får vi se.

Betty hur har du planterat dina. Sitter dom i kruka? Hur stor i så fall?
Betty
Jag sådde mina frön (från STA's frölista) i början av mars, det var nog lite väl tidigt... Skolade om dem i början av april och gav dem varsin blompinne att slingra sig på. Efter en månad i söderfönster, i vanlig blomjord, var det dax att plantera om dem igen, de växte som bara den! Nu fick det bli en murarhink, 10 liters, med borrade hål i botten. Körde ner tre stycken tvåmeters bambukäppar att klättra på åt dem. Bar ut krukan i början av juni och ställde den på altanen. Käpparna räcker inte riktigt till längre, de vill gärna slingra iväg under altantaket... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon