Full version: Huvudsallad
Björkhagen
Hej!

Förra året sådde jag sallad, men förmodligen var det för varmt för det blev ingenting av den.
I år är den jättefin, men den går inte att äta!!!
Det smakar som tvål i munnen.
Vet någon vad jag har gjort för fel eller om det går att rädda salladen på något sätt.

Bör tillägga att jag odlar i ett traditionellt grönsaksland på friland.

Tacksam för alla svar.

/Björkhagen
Fenja
Torka brukar göra sallad och gurkor beska. Du hinner troligen ännu att så nytt och vattna så du får ätbar skörd.
Mvh
Fenja
Björkhagen
Ganska märkligt att salladen fått för lite vatten så som det har regnat denna sommaren. Jag sådde salladen i början på maj och vattnade mycket i början men sedan trodde jag att regnet var tillräkligt...
Hoppas jag hinner så en ny omgång! smile.gif
Fenja
Nej, man tycker ju det med allt regnande... Men det räcker med att den torkar för hårt en enda gång och här i Västergötland i alla fall har vi haft riktig sommar sista veckorna! Det är ett evigt vattnande.
Mvh
Fenja
Annika i Korsholm, Finland
Jag brukade så plocksallad och den blev alltid besk åtminstone när den blev äldre. Nu har jag slutat så vanlig sallad och sår romersk sallad istället, för den blir inte besk, åtminstone inte vad jag märkt. Romersk sallad tror jag att också kallas bindsallad ibland, men jag binder aldrig den, däremot plockar jag blad vart efter den växer. Provade tom att så ny för några veckor sedan men den har inte hunnit bli något ännu, har i alla fall tillräckligt av den jag sådde i våras.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är mycket vanligt att plocksallat (+en del andra sorter) blir besk efter ett tag, så plocksallaten i omgångar eller testa andra typer av sallat som inte blir så lätt beska.

Precis som Annika i Korsholm har jag upptäckt att romansallat (syn. cossallat, bindsallat, romersk sallat) inte blir besk även om den stått i landet länge. +Hos mig verkar inte åkersniglarna vara så förtjusta i den sallaten. Även jag plockar blad för blad och binder inte ihop den.

Sorten Parris island är den sorten romansallat som jag odlar men det finns fler sorter att välja mellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon