Full version: Lemlästad häck.....
Mia, zon 3
Hej alla....
Eftersom sopgubbarna inte alls delar min förtjusning över lummighet har jag fått ta fram stora busksaxen..... Min karagan-häck är förmodligen ca 30 år gammal, och mycket vidlyftig. Tyvärr har den inte hållts efter på höjden, så den var väldigt "vält-benägen" också.
Nu har jag i alla fall klippt utsidan av häcken i år, tänkte ta insidan när utsidan tätnat lite igen. Har tagit bort allt dött, vilket var MASSOR, och sedan kapat allt skadat. Resten har jag försökt ta på varierande höjder, för att få lite tätare & stadigare häck utan att förlora hela insynen. Eftersom jag fick ta in 50-100 cm på bredden blev det inte mycket grönt kvar....

Frågor nu: Jag vet att karagan lätt kommer igen om man tar ned dem HELT, men tror ni att det kommer bli några nya skott på tjocka stammar (upp till 6 cm) som man kapat högre upp?
Bör man slänga på gödsel nu direkt efter massakern, eller vänta till våren?

Håller tummarna att det blir en häck igen, annars får jag ringa grävmaskinisten........ sad.gif
Hannele
Sopgubbarna är jag rädd om! wub.gif
Ingen gödsel i höst. Jag skulle inte klippa ner helt.
Det finns massa roligt att göra...

Själv klippte jag fönster i våras i vår tråkiga raka ligusterhäck.
Jag ska nu i höst plantera olika färgers tulpaner bakom varje 'fönster'.

Detta är inga 'råd' att härma bokstavligt, utan jag vill bara visa
att det inte är någon katastrof, om häcken inte alltid är rak och 'perfekt'.
Cilla
Bästa tiden att beskära karagan för att få nyskottsproduktion är tidigt på våren/vårvintern, men den skadas inte av beskärning nu.

Karagan bryter nytt på äldre ved, det brukar bildas kvastar där man beskurit och dessutom bryta längre ned i gömda anlag.

Jag skulle ha beskurit så lite som möjligt nu och lova sopgubbarna en mer rejäl intagning till vårvintern.

Gödslat skulle jag gjort när tjälen gått ur backen. I zon 3 måste man vara försiktig med gödsling av vedartade växter efter växtperioden, och nu är tiden då nya skott ska förvedas, inte fortsätta växa.
Mia, zon 3
Låter ganska bra i alla fall, då. Jag är tvungen att fortsätta lemlästningen längs hela utsidan, för sopgubbarna hotar med att inte hämta några sopor längs hela gatan annars.... får nog arga grannar efter mig då.... laugh.gif
Men insidan ska jag spara till nästa/nästnästa vår, hoppas det tätnat lite på utsidan då.
Och gödsel till våren alltså. Räcker det att skyffla in gödseln under häcken? Kanske vattna ned den? Det är grymt svårt att "mylla" för alla vassa taggar och täta rotsystem....

(Hannele - snygga bilder! Men jag fnissar när jag tänker på att försöka med första typen på min ostadiga grönmassa.... Det skulle nog se ut som plockepinn med blad på! Men om 50 år när min bokhäck börjar bli vettig höjd på.... laugh.gif )
Cilla
Ja skyffla på till våren och vattna ned, det är bättre än inget. Kan du använda kratta eller liknande och mojsa ned lite i ytan är det ändå bättre.
Har du stora baljor som du kan lägga kogödsel och lite hönsgödsel i vatten ett par dagar och sedan vattna med så får du säkert explosion i buskarna. Upphör dock efter midsommar, även karaganer behöver lite vila innan vinterkylan.
Mia, zon 3
Nu känner jag mig lika nöjd som sopisarna kommer bli!
TACK!!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon