Solbacken
11-08-2004, 09:03
Hej! Efter att länge och väl varit här och läst har jag nu blivit medlem. Jag behöver hjälp. Har nyligen blivit koloniägare och därigenom rosägare. Problemet är att de ser bedrövliga ut. Vissa har inga blad alls men blommor och andra ser vissna ut. Är de bara gamla och trötta eller kan det vara något annat. Trots det myckna regnadet verkar (rabatterna) jorden mycket torr och livlös. Är det värt att försöka rädda rosorna? Jag vet inte vilken sort det är, de är ca 70-100 cm höga "rabattrosor".
Hej jag är ingen expert på rosor men skall försöka hjälpa dej ändå.
Jag skulle försöka med att få tag på lerjord eller ev. köpa rosjord i säck, klippa ner rosorna och lägga den nya jorden som en kulle över. Bränn grenarna som du klippt bort de kan innehålla ohyra eller annat skräp. jag är osäker på om du skall gödsla så här sent på året, jag skulle nog vänta till nästa år och lägga på rejält med brunnen naturgödsel som du blandar med rosjorden och försöker att hacka ner mellan rosorna. Plantera sedan gärna lavendel eller tagetes till nästa år anses bra mot ohyra. Funkar inte detta till nästa år; gräv upp jord och rosor och börja om från början; det finns så många underbara rosor. Morderna rabettrosor är ju svåra att behålla enlängre tid det är bättre med gammeldags rosor och så doftar dom ju så underbart.
Lycka till
Det här verkar vara bra tips, men en fråga om rosjorden:
Innan semestern hade jag inhandlat 15 rosor som jag inte hann få ned i backen och därför skulle sätta ned temporärt. I brådskan köpte jag något som kallades rosjord och som skulle innehålla 5 eller var det kanske 10% ler. Hade tänkt att ställa rosorna i en stor, vattnad hög med sådan jord.
Men jorden gick inte att använda, den var bara damm! Som pulveriserad torv ungefär, knappt att den tog emot vatten alls.
Så alla rosorna hamnade i mina torvblocksbaljor istället. Där har jag sedan flera år lagt stallgödsel längst ned med en blandning av kompostjord, grov sand och ler högre upp.
Har någon erfafrenhet av någon påsrosjord som varit bra?
kerstin z5-6
11-08-2004, 11:11
nej -jag skulle i så fall lägga pengarna på komposterad kogödsel i påse:) Ingen sk rosjord jag köpt har varit bra

Lägg på till våren och se vilka som tar sig -ta bort o ersätt övriga
Ang rosorna -testa att jordförbättra men är det rabattrosor som är ympade har de ofta en begränsad livslängd
Solbacken
12-08-2004, 08:01
Tack för tipsen! Hade inte koll på att rosor kan bli för gamla... Jag är inte så värst förstjust i rosor i rabatten så det är kanske lika bra att gräva upp dom. Ang. gödsling, jag har blivit erbjuden hästgödsel som jag kan få nu. Vad skulle rabatterna tycka om att få det, uppblandat med jord, nermullat nu? Jag är nog inte så värst rädd om det som växer där eller kan jag på något sätt spara gödseln till våren. Jag hade även tänkt gräva upp ett grönsaksland. Är det någon vits att vända ner gödseln i landet nu på sensommaren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.