fiffigafrun
Blir så förvirrad! Vissa växter t ex Astilbe, Silverax o Hostor (och t o m Vallmo) kan man dels köpa som fröer och som färdiga plantor, men även som knölar/lökar. Vad är skillnaden mellan knölar, lökar o rhizomer eg?

wacko.gif blink.gif

Hur gör man vid plantering av lökar/knölar till t ex:
Iris
Dagliljor
Krollilja
Fresia
Gladiolus
Liljor (orient o asiatiska)

Ska man plantera dessa direkt i rabatten eller först inomhus i kruka? Blommar de ute sen samma säsong? Varför köper man inte dem som färdiga plantor direkt istället? Ska man ta upp knölarna/lökarna på hösten eller är de härdiga? Hur det funkar med tulpaner det har jag fattat men hur är det med övriga växter? Kan någon vänlig skäl reda ut begreppen åt mig?
Fialotta
Hej Kan svara dig ang. gladiolus
dom på lök kan du plantera i rabatten direkt i vår...men sen
måste du plocka upp dom och förvara dom över vintern i källaren
eller nåt helst i sand...men dom liljor jag har tar jag inte upp
utan dom kommer så snällt varje år...kommer inte ihåg vad
dom heter nu...har haft dom länge, mina förökar sig dessutom varje år!
Hoppas du blev lite klokare av detta svar rolleyes.gif
kerstin z5-6
De rent botaniska skillnaderna mellan lök knöl o rhiozom får nån annan förklara-Antar dock att du kan vara ute efter nåt anna`t? tongue.gif
De kan vara härdiga eller inte i din zon.

Med tanke på din tidigare önske lista" så är alla du vill ha härdiga växter
Hosta Cimicifuga Iris osv .Du behöver inte ta upp dem på hösten.
Till icke härdiga räknas väl tex Freesia- inte ens jag har lyckats övervintra den
Cimicifuga brukar man köpa som krukodlat ex på plantskolan.
Iris är ett exempel på rhiozom, och visst kan du köpa både den , Astilbe och annat- -krukodlat på plantskolan..men ofta är de dyrare än att själv driva en lök ,knöl eller rhiozom -som du köper i" påse"utan jord och blad.
På tex trädgårdsmässor och under vår och höst i butik typ gardencenter kan du köpa dessa direkt,plantera i kruka eller ute beroende på klimat och själv driva upp den till en stor planta. ohmy.gif
Gladiolus imbricatus (rysk sabellilja)är helt perenn hos oss -Får du tag i den när det går att plantera ute är det förstås bara att göra det.
Just denna typ av gladioluslök har inte varit så vanlig tidigare i butik.
Nu nämns den i olika trädgårdstidningar och kan därför finnas ute i butik i år
Annars har vi ett favvoställe
En hollänsk firma som säljer till mycket bra priser om man går ihop några-Efterlys på forum , jag vet att det finns personer i dina trakter som beställer därifrån.Vårkatalogen har nyss kommit
Där finns både iris ,astilbe liljorna en del dagliljor och gladiolusen.
I länkar här på odla .hittar du säkert lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik som är en svensk firma med bra sortiment rolleyes.gif
Varning för Blombollarna/Verberge dock - eftersom det är billigt -blir det dyrt tongue.gif
Hälsar Kerstin Sjyssta lökar-perenna vänner
blombollarna

Ps -Annars är mottot för oss odlare i norr:he jer visst härdigt laugh.gif
Eller" I consider all plants hardy,until i have killed them myself" rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lökar har lökblad precis som våran matlök (det går att skala av lager för lager av löken), om man delar löken så ser man att i mitten av löken sitter blomanlaget. Knölar har inga lökblad och de har inga synliga blomanlag i mitten ifall man delar den, potatisen är en knöl + även krokus är en knöl.

Rhizom = underjordisk stamdel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon