cinis74
Skulle så gärna vilja ha något som klättrar och blommar på väggen bredvid vår ytterdörr men vad funkar i skugga och dessutom zon 5?? Tänkte ha några hostor med varigerade blad framför/bredvid så det skulle vara fint med lite färg. Någon som har något förslag tips till mig??
Fenja
Lonicera japonica ‘Aureoreticulata’ med sina små, gulådriga blad är tjusig klättrandes i mörka barrväxter!

Ett vildvin-art, Parthenocissus henryana, är tyvärr inte så härdig, men väl värd ett försök i de varmaste zonerna för sina grön/rosa/purpur-färgade bladens skull.

Det finns en gulbladig humle som är trevlig också.

Men kontrollera att de här är härdiga i den zon du bor innan du eventuellt köper!

Mvh
Fenja
fiffigafrun
Pipranka är ju fin! Inga blommor att tala om m myckert vackert bladverk, härdig till z5 tror jag.
ÅsaF
Klätterhortensia ska trivas i skuggan. Fast man bör inte låta den växa mot en trävägg eftersom den liksom suger sig fast i träet.
Jejja
Varför inte en clematis alpina sibirica? Den är vit och borde gå hos dig.
cinis74
Guldhumle eller pipranka är ingen dum idé fast en clematis skulle ju vara perfekt. Om sibirica funkar kanske andra "alpclematisar" också fungerar. wink.gif
Måste nog ta mig en tur till plantskolan i kväll och se vad de har...... tongue.gif
ÅsaF
Det sägs dock att humle brukar få väldigt mycket ohyra och löss.
Nutten
Det går också att ha vildkaprifol, även om man får räkna med enstaka blommor i skugga, istället för ett överflöd... Detsamma gäller bokharabinda (silverregn som de gärna kallar den numera).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon