Full version: frön från clematis
Jill-Ulrika
Har en överblommad clematis på balkongen med "taggiga bollar" som så smått börjar få ludd (nästan som maskrosen) Nu undrar jag om det går att ta frön och själv driva upp nya clematis och i såfall hur gör man?

Alla tips på allt ifrån tider när fröna ska tas och när de ska sättas till ev. sådjup tas tacksamt emot wub.gif
lena:-)
Hejsan, Jill-Ulrika!
Utan att vara kunnig på området så kan jag bara meddela att mina ulliga klematis frösår sig villigt i rabatten intill. Jag har glatt vänner och bekanta i sommar med småplantor av den. Förr så har jag nitiskt rensat bort det i tron att det var ogräs. Prova och så, vet inte om dom måste stå kallt först för att gro men titta på någon frö-information om klematis så kanske du får mer "jord på fröna". (trist omskrivning av "kött på bena"). rolleyes.gif
Säkerligen är det någon mer, mer kunnig som delar med sig av kunskaperna här..... wub.gif wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Clematis behöver en köldperiod för att gro -du kan så nu i mindre låga plastkärl med hål i botten -sätt ut under någon buske lite skyddat -passa mot vårsol i vår så har du nya plantor sen .
De parar sig med vem som helst så du kan inte vara säker på att de blir lika sin moderplanta -Å andra sidan kan du få en helt unik clematis laugh.gif laugh.gif
Jorden bör vara sandblandad o inte för välgödslad
Fukta den innan du sår o strö på ett fint lager jord -ev lite smått grus på tppen ..håller fukten
Jill-Ulrika
Ja, tack för svaren jag blir så glad ska genast ta och fröså clematis med en gång...
Eller iallafall snart wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon