Full version: surdeg?
Nymphaea
halloj

jag vill ha ett riktigt bra recept på en grow surdegslimpa.

det ska vara, råg och surdeg och ingen konstig specialingrediens (linfrö, solrosfrö, potatis, havregryn och klippt råg går väl an).

tack och hej!
myskmadra
Det här funkar i ibland. Rättså bra att baka nu när det är varmt både inne och ute. Jag har provat med olika typer av rågmjöl och kommit fram till att Kungsörnens grova rågmjöl är det som fungerar bäst.

SURDEGSGRUND

Dag 1 kväll: 1 ½ dl ljummet vatten
1 tsk honung
1 ½ dl rågmjöl
- Värm en liten keramikskål genom att fylla den med hett vatten en stund. Rör sedan ut honungen i det ljumma vattnet. Blanda sedan i mjölet. Täck med plast och låt stå varmt t ex över kylskåpet.
-
Dag 2 morgon: 1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

- Värm upp en ny skål med varmvatten. Blanda ljummet vatten och rågmjöl med degen från dagen före. Häll över blandningen i den uppvärmda skålen. Rör runt, täck med plast och låt stå varmt.

Dag 2 kväll: 1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl
- samma process som dag 2, morgon

Dag 3 morgon:
-Upprepa ännu en gång samma process

Dag 3 kväll: Surdegsgrunden bör vara färdig. Den ska bubbla lite och lukta lite syrligt. Om inte så låt stå varmt ytterligare ett dygn.

Använd 1 dl av grunden till baket. Resten kan sparas i kyl i burk med lock en vecka. Kan även frysas; glöm då inte att ta ut degen i köket dagen före så surdegsbakterierna vaknar till liv.

SURDEGSBRÖD två bröd på ca 700 g

Dag 1 kväll: 3 dl ljummet vatten
1 dl surdegsgrund
3 dl rågmjöl
- Blanda vattnet med surdegsgrunden och tillsätt rågmjölet. Blir löst så vispa gärna. Täck med plastfolie.
-
Dag 2 morgon: 3 dl ljummet vatten
3 dl rågmjöl
- Häll vattnet i degen från dagen före. Vispa i rågmjölet. Täck bunken igen.

Dag 2 eftermiddag:

KOM IHÅG ATT TA UNDAN EN BIT SURDEG OCH SPARA TILL NÄSTA BAK.

3 dl ljummet vatten
1 msk salt
4 dl vetemjöl
4 ½ dl rågmjöl

- Blanda i vattnet, saltet och mjölet. Bearbeta degen med en träslev. Degen ska vara kladdig.
- Låt jäsa minst en timme (till dubbel storlek).
- Värm två bakformar med ljummet vatten (så jäser degen lättare).
- Torka ur dem och smörj dem väl med smör.
- Placera en långpanna i botten av ugnen och sätt ugnen på 250 gr.
- Klicka degen i formarna. De ska fyllas ungefär till 2/3. Strö lite rågmjöl över och täck med plastfolie. Det gör det lättare att observera hur degen jäser.
- Låt degen jäsa till kanten eller tills man kan se små hål i degen. Det kan ta en timme eller mer det beror på temperaturen i köket och hur jäsningen kommit igång.
- Sätt in formarna på galler ugnen och slå ½ dl vatten i långpannan så det förångas.
- Minska ugnsvärmen till 200 gr.
- Grädda ca 60 minuter.
- Mot slutet av gräddningstiden kan man ta ut bröden ur formarna så de blir lite mer stabila i formen.
- Täck bröden med handduk och låt svalna på galler tills nästa dag.
Bambis vän
Saltå kvarn har en del recept på sin hemsida, bl a på hur man tillverkar sin egen surdeg. Ta en kik på den här länken!

Hälsningar Lena (som brukar baka Saltås fruktbröd!) wub.gif
almösund
Här är ett bröd som jag bakar ofta. Det är ett recept på surdegsbröd som jag har ärvt av min mamma. Det är inte särskillt grovt men fantastiskt gott och enkelt. Man kan nog göra det grövre om man önskar genom att byta ut en del av vetemjölet.
Deg1 (dag 1)
50g jäst
3dl ljummet vatten
3 dl rågsikt
Smula ner jästen i vattnet, tillsätt mjölet, blanda väl och låt jäsa övertäckt med plastfilm i 1 dygn i rumstemperatur. Tag en stor bunke för degen reser sig först för att sedan sjunka ihop ... det är OK smile.gif

Deg 2 (dag 2)
7 dl ljummet vatten
4 tsk salt
2 msk olja
8 dl rågsikt
ca: 14 dl vetemjöl
Tillsätt alla ingredienserna i deg 2 till deg 1. Blanda väl (i matberedare) och låt jäsa 1/2 timme.
Tag upp degen, arbeta upp den på bordet, tillsätt ev. mera mjöl om degen känns lös. Gör 3 limpor och låt dem jäsa på plåten 1/2 timme. Bakas i 200 grader i 40 minuter. Kan med fördel penslas med ljummet vatten alldeles innan man sätter dem i ugnen.
lynx
I AlltomMat nr 3 2004 finns olika recept på bröd med surdeg. Jag har fastnat för det danska rågbrödet - både enkelt och gott. Jag skall leta fram receptet.

Allt om Mat kan man köpa gamla nummer också.

Lynxan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon