Hyound
ohmy.gif

Hjälp!
Vad gör jag vör fel? I morse såg allt bra ut och jag kände mig glad åt mina tomater. När jag kom hem nyss såg jag till min fasa att en av tomaterna hade en stor spricka i sig.

Jag har läst tidigare att tomater kan spricka av att man vattnar för fort/mycket efter att jorden torkat ut. Men i mitt fall så har jag inte vattnat sen igår eftermiddag och jorden för mina tomater är lite fuktig hela tiden. Jag förstår inte vad det kan vara. Är det kanske för varmt för tomaterna?

Nedan är en bild av tomaterna i morse. De har just börjat att ändra färg.

Nedan är en bild av tomaterna senare samma dag. En av tomaterna har spruckit.

/Alex
MRLINDELL
Alla får en och annan sprucken tomat, det är bara det att inga andra talar om det. Så är det med allting i forumet, man bara visar up de få perfekta ex man råkar ha, aldrig de totalt misslyckade.

Det "kan" bero på ojämn bevattning, dvs att man inte vattnat tillräckligt en tid och sedan vattnat ordentligt en tid mm. Jag fick några spruckna i början, numera är det andra saker i stället. Ofta blir det ändå många fina tomater att man inte behöver bry sig om lite skavanker på några.
Maria i Helsingborg
CITAT
Så är det med allting i forumet, man bara visar up de få perfekta ex man råkar ha, aldrig de totalt misslyckade.

Åh, så glad jag hade varit om våra tomater varit så fina som dina, Hyound! blink.gif

Maria.....med totalt misslyckad odling
myskmadra
Spruckna tomater brukar smaka bra ändå!
Mina tomater är fortfarande gröna......... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon