Ciczi
Hej!

Vi håller på att storstäda/renovera hemma i huset och jag funderar på om ett gammalt soprum i källaren är lämpligt som vinterförvaringsplats åt mina Dahlior. Rummet ligger med ingång utifrån och är ej uppvärmt men har tjocka betongväggar.

Sedan funderar jag på om man kan bygga en låda av t.ex. frigolit och lägga tidningspapper i botten och sedan förvara dahliorna i denna i soprummet över vintern? Eller är det bättre att förvara dem på annat sätt och i så fall hur? Huset i sig släpper ganska mycket spillvärme så jag tror inte att frosten når dit.

Sedan undrar jag när det är dags att gräva upp dahliorna? Klarar de en frostnatt eller är det kört då? När jag väl grävt upp dem ska jag kapa av den gröna biten innan jag stoppar dem i vinterförvaring eller ska det sitta kvar så att jag sedan tar bort det innan jag gräver ner dem till våren?

Jag bor i Trelleborg vilket jag förmodar är växtzon I.

mvh Ciczi
kristerh
Det låter som en bra förvaringsplats, om det inte blir för varmt/kallt,
men det verkar nästan vara samma förhållanden som i en jordkällare.
köp lite torv eller något liknande som du förvarar dem i, gärna i någon låda,
det får inte bli för torrt, om du har det fuktigt som i en jordkällare är det perfekt, annars se till att torven är LITE fuktig absolut inte blöt, då kan de ruttna. se till att de inte torkar för hårt på vintern.
Efter en frostnatt kan du ta upp dem, rotknölen får inte frysa men det gör inget om själva blomman frusit, jag brukar ifs ta upp mina när det börjar dra i hop sig till frost. jag brukar spara ca 3 cm av stammen, så man vet vilken sida som är upp.
krister
Ciczi
hmm... min tanke är att jag plockar upp dem när det är dags och sedan låser jag in dem i mitt gamla soprum. För att få torven fuktig menar du att jag ska vattna torven lite lätt innan jag lägger mina rotknölar där?

köper man torv i blomsteraffären? Eller var?

Ciczi
kristerh
CITAT (ciczi @ 12-08-2004, 15:22)
hmm... min tanke är att jag plockar upp dem när det är dags och sedan låser jag in dem i mitt gamla soprum. För att få torven fuktig menar du att jag ska vattna torven lite lätt innan jag lägger mina rotknölar där?

köper man torv i blomsteraffären? Eller var?

Ciczi

Det räcker nog om du fuktar den lite lätt med en blomdusch eller något liknande, den skall knappt vara fuktig. wink.gif du kan även använda sågspån eller något liknande.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon