Jag har varit och köpt en "passionsblomma".. en sån där klängväxt med helt underbara blommor som ser ut som de kom från rymden...
Hur sköter jag den här?
Den växer på en båge, men jag vill gärna låta den växa ut och latja runt på väggarna... Kan jag göra det? Den har en massa spiralformade utskott, jag antar att den letar efter nåt att hugga tag i.
Kom gärna med tips.. Hur får jag den att växa bra? Hur får jag den att fortsätta blomma? Ljus? Vattning? Växtnäring?
Tack för tips..
Jag har min i ett söder fönster. Vatten får den 1ggr/vecka med ½dos gödsel i. Utskotten du pratar om är gripar, när de hittar någon snurrar de sig runt föremålet (se upp för andra växter för den kan kväva dessa!) Skott skjuter den under sommaren och blir bladen små så beror det på gödselbrist! Börjar bladen att hänga har den fått för mycket vatten. Jag tror du behöver hjälpa den med saker att hänga i om du vill att den ska klänga, för den griper inte som en del växter gör. Blommar verkar den göra när den trivs...
Athena No1
15-08-2004, 23:06
Hej! Beroende på vilken sorts passionsblomma du har varierar också skötseln. Har du en blå/lila blomma så ska den stå svalt och ljust (gärna direkt sol), är den röd/orange så vill den stå varmt och ljust. De blommar på nya kvistar (enl min erfarenhet) och får inte torka ut. De tycker heller inte om att stå med blöta fötter så det bästa är en jämn vattning. Gödsla regelbundet. Plantera gärna om din växt när den har fått aklimatisera sig hos dig (efter 1-2 veckor) för oftast är det mycket dålig jord när man köper dem. Odlarna gödslar i liten dos, ofta varje gång de vattnar för att tillföra en jämn gödning. Tänk dock på att inte gödsla första månaden efter omplantering annars blir det lätt för mycket! Jag använder en jordförbättrande (helt naturlig och krav-märkt dessutom) gödning till i princip alla mina växter som jag varmt rekommenderar, den heter Bio Bact och finns att köpa i blomsteraffärer och ibland på matbutikerna.
Lycka till!!
Tack!!
Nu har den tappat typ alla sina blommor och en hel del knoppar, men den växer ¨så det knakar.. Ett skott växer flera centimeter per dag.
Kanske gödslat för mycket. hmm..
Tack för tipsen. Det är en blå/lila blomma.
Ska kalibrera min skötsel lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.