CarolinaM
Med risk för att vara riktigt dum... varför måste man ha mellanrum mellan jordgubbsplantor? Det blir ju så mycket ogräs att rensa och jag har liten trädgård, vill inte slösa med utrymmet!

Tacksam för svar!

Carolina och Rebecka
*Laika*
Av nån underlig anledning så är det det enda stället på tomten som är både ogräs o gräsfri (där smultronen o jordgubbarna växer, alltså). Knepigt, jag har inte tänkt på det förän nu då du tog upp det. jag måste gallra så att det blir ett mellanrum mellan planten, dom måste få lite plats att växa på också. Skulle du få ogräs i din odling ändå, så är det säkert lätt att rensa bort dom enstaka som skule kunna växa där. Lycka till med dina odlingar.
mvh. Laika
CarolinaM
Hm, tack Laika för ditt svar, jag var dock lite otydlig tror jag, kan jag inte låta det växat tätt, tätt? Jag har många plant och lite utrymme!
*Laika*
Jo visst, med risk för att det blir små "bubbar" då. Själv vill jag att dom ska bli så stora som möjligt. Sen är det väl alltid bra o låta dom få lite utrymme omkring sig. Har du tänkt på att odla på höjden? Det kan vara en bra idé när utrymmet tryter. Typ en pyramid med massa "bubbar", det blir jättebra o tar inte heller så stor plats.
mvh. Laika
CarolinaM
Tja, tänkte inte på det, tips till nästa år, tack!

Carolina
Cilla
Om man inte har en hel åker jordgubbar tycker jag man kan odla tätt. I raderna kan man hur som helst odla mycket tätt, men ha luft mellan raderna. Där kan man lägga halm för att skydda mot ogräs + höra så att jordgubbarna lägger sig på den och inte på jorden, eller odla ringblommor eller annan grönsak.

Jag har odlat jordgubbar både urtätt i alla led och tätt i rader och tycker att det fungerar tillräckligt bra.

Förutom att odla på höjden kan man ju också stoppa jordgubbsplantor lite här och var i trädsgården. Jag fick för många revor en gång och stoppade ned dem i äng, i skog och på växttak. Alla får inte bär varje år på sina omöjliga, torra ställen, men de överraskar då och då med sin lysande frukt på oväntade ställen och bladverken är dekorativa varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon