Våra goda vänner har en Kanadensisk vindruvplanta, skall tåla kyla på mer än minus 20 grader.
Nu vill jag ta sticklingar för eget bruk, men vad skall jag ta? Vedartat eller de gröna skotten?
Hur hanterar jag sticklingarna? Jord, fuktighet, plastpåse, kallt, varm m.m
Tacksam för svar
MVH
Kenneth
När jag har klippt av skott från min vindruva så har jag bara stoppat dem i kruka och de allra flesta tycks rota sig.
Jag har alltså klippt av gröna skott. Sedan har jag tagit bort ett bladpar och stoppat ner den biten i jorden (tänkte att rötter utvecklas bättre från ett f.d. bladparsveck). Jag hade allt ifrån 15-30 cm bitar som jag använde (jag hade klippt av längre rankor också, men delade dem på två eller tre så att de inte var så långa).
Jag testade i början att ha dem i vatten också, för att se om de fick rötter där, men de fungerade bättre att stoppa ner dem i jord direkt.
Det kan hjälpa att klippa av några blad på rankorna också tror jag, så de får mer energi att göra rötter. De får snart nya små blad i vecken där man klippt av de gamla.
Sedan gillar ju vindruvor sur jord, så jag brukar ta hälften vanlig jord och hälften rododendronjord i krukan. Men i början stoppade jag ner dem i vanlig och dessutom återanvänd jord i brist på annat, och de fungerade lika bra : ).
Jag låter krukorna stå ute under vintern, på skyddad plats. Det fungerar säkert utmärkt att gräva ner dem. Jag skulle också tro att det går att gräva ner dem på en gång i jorden där man vill ha den, istället för i krukor först.
Däremot vet jag ingenting om hur det påverkar själva sorten av vindruva att man tar sticklingar, mina är så små att de inte blommat eller gett frukt än. Vissa växter blir ju "förvildade" eller blir något annat (får inte samma förädling) än moderplantan när man tar sticklingar...Men det kanske någon annan kan svara på?
Lycka till!
Jag har alltså ingen plastpåse på mina, men det kanske man kan ha för att hjälpa dem på traven med fuktigheten. Jag har dem ute med andra krukväxter och vattnar så att de aldrig torkar ut helt. Jag har haft dem både i skuggan och i halvsol, för att de inte ska torka ut så fort innan de rotat sig, båda har funkat lika bra.
De gånger jag har lyckats med att föröka vindruvor har jag tagit "skott" på vintern strax efter årsskiftet. De torra pinnarna har jag satt i vatten och sedan har de fåttstå i ett fönster. Efter ett tag så har det blivit blad på dom och sedan rötter. Pinnarna har varit 2-3 dm långa och man ska se till att det finns minst ett gammalt bladfäste på dom (ovan vattenytan, rötterna växer ut direkt från pinnen).
När jag försökt föröka med gröna skott har alla strukit med.
Tack för svaren
Jag klippte några rankor juli och satte dessa i sandblandad jord.
Klippte nedanför ett bladparoch satte det under jorden, och lät sedan ett blad vara kvar ovanför jorden.
Av sex sju stycken är en kvar och den var ur en vedartad kvist, alla andra med gröna kvistar gick inte heller. Krukan stod i växthuset med en plastpåse över sig
Får väl experimentera litet mer kan tänkas
Det enda skott som nu är kvar står där i växthuset med ett grönt blad, orginalbladet.
Än är det väl för tidigt att tro att den rotar sig.
Men skulle vilja veta om man istället för att sätta den i jord (i sin kruka) kan ha den på min balkong, där jag har cirka 8-10 grader vintertid.
Stressar jag skottet?
pisanggoreng
25-08-2004, 18:32
Hej,
Det finns en artikel i nya numret av Allt om Trädgård som berättar hur man gör med vindruvssticklingar.
Lycka till...!
/pisanggoreng
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.