Fialotta
Halloj!

Var nere i källaren och tittade till min änglatrumpet...nu undrar jag ska jag klippa ner den hårt eller bara lite...den har kraftiga grenar och gröna blad...ser allmänt ut att må bra....men...den har aldrig blommat sad.gif
Nu vill jag att den GÖR det i år rolleyes.gif
Alltså...klippa hårt eller?

hur mycke vatten och när ska jag börja med näring???

Står i en STOR kruka rolleyes.gif

Svar mottages tacksamt smile.gif rolleyes.gif
Åsa K, zon 1
Hej

Jag klipper inte mina så hårt eftersom de inte blommar förren de delat sig, blir som ett Y. Klipp ovanför där den har delat sig. Klipp alla grenar efter Y:et. Hoppas du förstår vad jag menar.

Sedan måste denl planteras om i ny jord. Du kan börja med en mindre kruka och sedan ta den stora när den kommit igång ordentligt.

Behöver under växttiden massor av vatten o gödning.

Hälsningar
Sassa
jag tittade också till min och det såg ut att vara dags för begravning. sad.gif
en skrynklig pinne utan blad katten har gjortifrån sig i krukan - kan det bli värre
snyftar sassa
Fialotta
Tack Åsa!
Jag förstod...då tror jag att jag har beskuret den för hårt föregående år..
kanske därför den inte blommat!
Jag ska göra som du säger...du får ett guldhjärta om den blommar i år rolleyes.gif
Kramis!!!

Sassa...stackars dig...tror du inte att den går att rädda om du byter jord
och ställer undan den för kissen...Prova unsure.gif Kramis
Kersti.T
Hej, jag skulle nog ialllafall råda till att klippa ner ganska hårt. Jag klipper mina till ca 15 - 20 cm. Den växer tillls den delar sig och då kommer det blommor. Klipper du ovanför klykan måste den växa ända tills den grenar sig igen , och det är ju onödigt. Plantan ser inte så fin kut heller då och det blir bara grenar nertill. Mina har klarat alla gånger jag har klippt ner och de står också i källaren över vintern, de är nu 6 - 7 år gamla.
Lycka till.
MVH Kim
Fialotta
Hej Kersti!
Har din blommat varje år när du klippt den hårt...min har ju inte blommat och det va därför jag undrade om jag gjort nåt fel kanske....
eller det kanke inte beror på det alls!
Min har en tjock stam med flera klykor...ska kanske hålla efter skotten som kommer längst nerifrån, för den ska ju blomma högt upp eller hur?
Kram wub.gif
e_sedell
jag har hört att man ska klippa 1/3
Åsa, mälardalen zon 2
Här finns en bra svensk sida om odling av änglatrumpet:

http://w1.120.telia.com/~u12002730/trumpet...etklubbor2.html
Fialotta
Tack Åsa!

Kanonsida....har lagt den till favoriterna rolleyes.gif
Kersti.T
Hej igen,Jaaa dom har blommat så alldeles väldigt må du tro så det är inte farligt att klippa, jag lovar!! Kim
Ann-Christine
CITAT (Sassa @ 12-02-2003, 15:52)
jag tittade också till min och det såg ut att vara dags för begravning. sad.gif
en skrynklig pinne utan blad katten har gjortifrån sig i krukan - kan det bli värre
snyftar sassa

Hej Sassa och alla andra
Min änglatrumpet ser också ut som en skrynklig pinne men jag kan inte skylla på någon katt. Undrar om det blir något av dom eller om den bara är att kasta, är det någon som vet? unsure.gif
tumbalotta
Har åxå en skrumpen pinne, men har hört nån säga att det ska komma skott från jorden, så den fick ny jord idag och ställd under växtlampa......... wacko.gif
anne
Hej på er allihop.
Mina pinnar ser också lite skrumpna ut, tro nu inte att de är döda. Kläm lite lätt på pinnen så känner du ifall den är tom, då är det bara att kasta. Kolla ifall det är slutet uppe i den torra toppen, tänk också på att de tar längre tid om de inte har hög fuktig värme.
Från den gula änglatrumpeten har jag 25 nya skott (pinnar alltså)
Men de andra står där och tuggar.
I början skall de inte ha någon näring alls men när man ser bladen krukväxtjord. Framåt maj när de får stå ute på dagarna så börjar jag ialla fall att ge dem näring och ökar tillförslen hela tiden. Tänk på att en änglis KRÄVER mängder med näring. Jag brukar blanda jorden med kogödsel sedan får de hönsgödsel och tomatnäring varje gång jag vattnar dem. De vill också ha det trångt i krukan och plantera man dem på friland så sätter jag dem i ett spann. Har en större kruka som också får en änglis i ett spann lätt och rätt så blir de oehört rikblommande och stora på endast en säsong. Kolla i mitt album där finns det bilder. Mvh Anne
Fialotta
Hej Anne!
Var inne o titta på dina änglar...oj,oj va fina dom var....har du
haft dina i flera år???
Jag har tydligen blå fingrar...men du har gröna vill jag lova unsure.gif rolleyes.gif
Får försöka prata mina tillrätta i år och ge dom mycke mums rolleyes.gif
Kersti.T
Hej Maudan,
Jaa, mina trumpeter blommar varje år och nu ska jag snart ta fram mina och beskära dem till ca 10 - 20 cm, alltså under klykan.
Man måste vänta tills den har delat sig när den har börjat växa, då sätter den snart blomknoppar. Kom bara ihåg att den behöver mycket gödsel, jag göder den med kogödsel som jag köper i säck. Vatten är inte att förglömma, den tarvar många liter per dag ibland måste man vattna 2 gånger per dag. Jag hoppas du får din änglatrumpet att växa och blomma fint i sommar. Vore roligt att höra hur det går.
MVH Kersti T.
Fialotta
Tack Kersti för tipsen smile.gif
Jag ska göra mitt bästa...hör av mig ,,,jag lovar
fortsättning följer rolleyes.gif wub.gif
Kramis
Kersti.T
Nu har jag klippt ner mina trumpeter, till ca 15 cm. Pinnarna som blev över tänker jag slänga men man kan göra flera plantor av dem om man klipper av dem till 10-15 cm långa bitar och sätter i vatten tills de får rötter, då är det bara att plantera i jord och hux flux har man nya små plantor att ge till sina vänner, det har jag gjort flera gånger. Men tänk på att sätta pinnarna åt rätt håll i vattnet så att uppåt på pinnen verkligen kommer uppåt.
rolleyes.gif
Hälsningar Kersti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon