Full version: dagens fjäril
renate
Fina fjärilsbilder,de är så svårt att fånga på bild. Riktigt så bra närbilder kan jag nog inte tar.Bra oldwolfie. rolleyes.gif tongue.gif
Hälsn.Renate
yla
CITAT (renate @ 11-08-2004, 22:33)
Fina fjärilsbilder,de är så svårt att fånga på bild. Riktigt så bra närbilder kan jag nog inte tar.Bra oldwolfie. rolleyes.gif  :P
Hälsn.Renate

dom måste vara samarbetsvilliga o de e dom inte alltid dessvärre
oftast så fliddrar dom o fladdrar o har sej så man hinner aldrig me
det gör se flesta av fjärilarna på torpet o dom ser ni aldrig på mina bilder
jag har MASSOR me fjärilar men fasiken också de e så sällan dom sitter still tillräckligt länge
men skam den som ger sej jag jobbar på
*Felix matte*
Så vacker trots sitt namn. wub.gif
Jag tycker den påminner litegrann om "förritidens" hovdamers kreationer vid riksdagens högtidliga öppnande rolleyes.gif
Gossen Ruda
En elegant uppenbarelse. Särskilt ett nykläckt exemplar, det svarta är som sammet. Sen flyger den så snyggt. Lite av en fågel, några vingslag avbrutet av lite glidflykt, så tar den några vingslag igen.
amaira
CITAT
Jag tycker den påminner litegrann om "förritidens" hovdamers kreationer vid riksdagens högtidliga öppnande

Visste inte hur de såg ut, nu vet jag. biggrin.gif

Sorgmanteln är pampig! Och det svarta är som sammet - men inte svart... tongue.gif Det ser bara oftast så ut.

Snarare är den mörkt mörk rödaktig på nåt vis.

Liksom många "svarta" blommor, violer t.ex. sällan är svarta utan har en mörk nyans av någon annan färg.

Här en bild av en sliten en från tidigt i våras.

Men "svarta" duger ju att säga i vardagstal, de ser ju så ut. Och det är väl bara jag som är "lite kinkig" tongue.gif

/amaira
anne-li i olofstorp
Så vacker den e,.....
En gång ett år hade vi flera sådana fjärilar i trädgården -grannen och jag stod och beundrade varelserna vid flera tillfällen, så en dag när jag kom in hade min katt tagit en och lagt den på golvet åt mig, konstigt nog nästan oskadd, Den ligger nu i ett skåp under glas och är förvånansvärt fortfarande jättefin.
(Katten hette Busen och finns inte mer -han blev17½år)
Anne-Li
Gossen Ruda
Ok då, mörkt mörkt mörkt mörkt röd. Nästan svart. biggrin.gif Nykläckta är mörkare, sen blir dom blekare med tiden.

Beträffande namnet så kan det låta lite dystert men det är lite svårt att ändra på. Möjligen har vi hämtat det söderifrån för den heter samma på tyska, Trauermantel. På engelska Camberwell Beauty, på amerikanska Morning Cloak, dvs morgonmantel. På franska Le Morio. Har väl nåt med död och svart att göra? För den som vill veta mer så heter den Antiopa på spanska. På latin Nymphalis antiopa vilket säkert har samband med det spanska namnet, men vilket som hönan eller ägget vet jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon