annelise
Hejhej!
Jag har övertagit en underbar kolonilott med massor av olika sorters blommor... det är bara det att jag aldrig har haft trädgård förut och inte alls var intresserad av blommorna egentligen utan av möjligheten att odla mera ätbara saker! Fast nu när alla dessa härliga blommor finns där så skulle jag ju vilja veta vad de heter och hur man tar hand om dem!

Några har jag lyckats luska ut... praktriddarsporre (sisådär 2 meter höga!!!) lupiner, vallmo, plymspirea, prästkrage, pion och iris, klematis, m m.

Men det finns massor av andra sorter!!! T ex jättehöga gula blommor som måste bindas upp, för de ramlar ner över gången hela tiden... och intensivt rödrosa blommor på silvergrå/gröna stjälkar... någon sorts malva, rosa "bollar" för att nämna bara ett par... och i våras fanns en himla massa olika tulpaner och påskliljor och...

Nu till min fråga! (äntligen, va? wink.gif ) HUR ska jag bära mig åt för att ta reda på vad alla sorterna heter och hur de ska skötas? Har letat efter lämpligt "blomlexikon", men bara hittat bilder på några få av de sorter jag har!

Tacksam för alla tips!
// Superblomrudis
nilla
CITAT
Nu till min fråga! (äntligen, va?  ) HUR ska jag bära mig åt för att ta reda på vad alla sorterna heter och hur de ska skötas? Har letat efter lämpligt "blomlexikon", men bara hittat bilder på några få av de sorter jag har!

Var i samma situation som du förra sommaren, med nyövertagen koloniträdgård. Mitt bästa tips är att spana in vad grannarna har och fråga dom. Ofta "vandrar växterna runt" inom ett område så chansen är stor att samma sorter finns runtomkring. Det kan vara så att ingen vet vad växterna heter men i regel kan du få bra tips om hur dom kan skötas.

lycka till med nya lotten!

Gunilla
fiffigafrun
Har du en digitalkamera möjligen? I så fall, fota alla sorter du inte vet vad det är och så gör du ett album här på Odla.nu och lägger upp bilderna där (se uppe till höger på sidan när du är inloggad).

Sen är det bara att ställa en "Hjälp mig identifiera dessa!"-fråga här på forumet så ska du se att du får svar på det mesta.
Mia, zon 3
CITAT (annelise @ 12-08-2004, 05:33)
Men det finns massor av andra sorter!!! T ex jättehöga gula blommor som måste bindas upp, för de ramlar ner över gången hela tiden... och intensivt rödrosa blommor på silvergrå/gröna stjälkar...

Håller med övriga - fråga grannar (många kolonister är som uppslagsverk på två ben), och om du kan ta bilder och lägga ut har vi många levande uppslagsverk här också! Biblioteket är en guldgruva också, för böcker är ju tyvärr dyrt....
%0
Jag gissar på några av dina okända:
De höga gula: Tror jag är guldboll, Rudbeckia laciniata (tror jag att det stavas), om de är fyllda. Annars är det någon annan form av rudbeckia, tror jag.
De intensivrosa/silvriga: nästan säkert purpurklätt, Lychnis coronaria. Finns en vit sort som också är jättefin. http://biphome.spray.se/eva.sandstedt/bild...ank/lychnis.htm

Lycka till med ditt lilla paradishörn!
Cilla
Låter som ett bra kolonikap Annelise - grattis!

Många perenner behöver ingen annan skötsel än lite nedmyllad kogödsel tidigt på våren och vatten vid torka på sommaren.

Sedan lär man sig de små särskilda knepen för att få dem extra fina, som att man kan binda upp vissa tidigt innan de spretar, att man kan skära ned vissa för att få dem att blomma igen osv. Men det här är mest överkurs som man kan ta sig an frivilligt tycker jag. Vissa år är det en ren njutning att få pilla med växterna, andra år har man mycket annat att göra.

Då är det bra att veta vad de behöver för det väsentligaste - överlevnaden.
Mia, zon 3
Håller med (igen - vilken medhållsgris jag är! laugh.gif ) Cilla! Och de år man inte orkar pyssla så mycket är sådana gamla perenner som du Annelise har GULD värda! De sköter sig oftast ganska bra själva.
Cilla
Jajamen och jag håller också med... skratt.

Vag gjorde jag de vårar och somrar när jag inte hinner med trädgården utan de växter som sköter sig själva utan både klipp, rådjurssäkringar, sjukdomsfixande, lusplockande, gödslande och vattnande, till exempel

pimpinellrosorna och alla fina nyponrosor
prästkragarna, blåklockorna, vitsippor och gullviva
vårlökarna, alla möjliga
astilben, daglökar, syrén och schersmin
taklökar, nävor, vintergrönan, spånejlikan och kryddörterna
alla klätterväxterna, bokharabindan, kaprifolerna, piprankorna
nästan alla träden utom de som är nysatta

Ju mer jag funderar undrar jag vad jag egentligen sysslar med de år jag lägger ned mycket tid i trädgården. Nästan allt klarar sig ju utan mig!

Fast det är klart, nyplanteringarna är de som kräver arbete, liksom ängen om jag vill ha kraftig blom och inte bara gräs och bergklint. Odlade jag inte 50-talet nya växter varje år, hade tomater och allsköns andra ätliga växter skulle jag bara kunna sitta ned och njuta. Det tar iallafall rätt många år innan kvickroten och kirskålen samt rotskotten från plommonen tar över.
annelise
TACK för alla tips!

Och ytterligare en blomma är nu i alla fall säkert identifierad! (Purpurklätt) smile.gif

Det där med digitalkamera var bra, har inte haft någon fungerande förut men nu ska jag försöka lägga upp en bildbank... många blommor har ju blommat ut, men jag ska försöka ta bilder lite allt eftersom!

Tänk så underbart det är att kunna tassa omkring i sin egen lilla trädgård! Och dessutom en som man är alldeles kär i - så fort jag satte min fot där första gången så kände jag att HÄR skulle jag trivas!

En sak som jag har märkt som är så härlig, är att trädgården liksom har skiftat kläder några olika gånger sedan i maj när jag köpte den. Först var det massor av påskliljor och tulpaner. I juni var den kanske allra vackrast med jättestora blålila lupiner, vita prästkragar och stora rödorage vallmo... just det, det var då som den mörkt lila syrenen blommade också... sedan tog gulaktiga iris och ljust lila malva och diverse annat som jag inte vet vad det heter över... Kul att det är så!

Det finns också en jättestor Spirea med gulvita "vippor" högst upp som bara blommade jättekort, liksom de höga praktriddarsporrarna. Tycker kanske att spirean tar lite väl stor plats utan att kanske vara så himla vacker... skulle det vara helgerån att ta bort en så stor spirea (2-2,5 m hög och kanske detsamma i diameter) eller kan jag göra något för att den ska bli lite roligare under längre tid?

Oj, nu ska jag sluta skriva denna roman och låta er återgå till era sysslor! Än en gång tack så mycket!
fiffigafrun
Välkommen till "trädgårdslivet" Annelise! Jag har också upptäckt att det nog inte finns något som skänker mig sån ro och sån glädje (förrutom barnen då) som att vara i trädgården och mitt växthus.
Lena N
CITAT (annelise @ 15-08-2004, 10:55)
Tycker kanske att spirean tar lite väl stor plats utan att kanske vara så himla vacker... skulle det vara helgerån att ta bort en så stor spirea (2-2,5 m hög och kanske detsamma i diameter) eller kan jag göra något för att den ska bli lite roligare under längre tid?

Jag har flyttat Spirea två gånger med samma resultat. Plantan tog sig bra på det nya stället, och nästa år kom det en planta även på det gamla stället. ohmy.gif

Man måste förmodligen vara mycket noggran och rensa bort alla rötter om man vill få bort den. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon