Nymphaea
12-08-2004, 07:34
Hej. Jag tänkte skörda lite av mina örter (timjan, salvia, oregano mfl).
Hur mycket av varje bestånd vågar man plocka? (2/3?)
pepparmynta
12-08-2004, 09:09
Jag vet inte hur stora dina dina plantor är men;
Om du med att skörda 2/3 menar att ta hela kvistar, så kan det bli lite för mycket för plantorna, om de är små, då kan du ta hälften.
Är de uppväxta och fina funkar det med 2/3.
Den här typen av kryddväxter behöver sina grenar/kvistar som nedfrysningsskydd på vintern.
Håller med Pepparmynta, men tycker också att det är rätt olika på sorterna.
Min salvia kan jag ta mycket av utan att den blir tvär, men inte efter augusti månads slut. Likadant med lavendeln.
Timjanbuskarna kan jag inte alls ta lika mycket av, där gallrar jag hela förvedade kvistar längst ned och i september och senare drar jag av bladen direkt från buskarna utan att klippa i grenarna.
Kungsmyntan/Oreganon tål en hel del klipp, hela året faktiskt. Men den blommar så fint och humlor och fjärilar gillar den så där sparar jag hela kvistar och skördar kanske 1/3 av plantorna varje år.
Har plantorna inte haft en vinter i backen ännu kan du skörda lättare, inte så längt ned på det som förvedat sig utan toppa lite här och var, särskilt på timjan. På andra året brukar plantorna växa till sig så att man får mycket mer än man behöver.
Nymphaea
12-08-2004, 23:18
kan jag dra av bladen från mina timjan buskar lite senare till hösten?
vi brukar täcka över kryddorna med ex ris för vintern.
det är kraftiga och väletablerade plantor som har stått 2 år nu. salvian är enorm.
Mina nyaste timjan har stått i två år och jag är nog lite tuff mot dem, men de klarar det. Jag skördar nästan hela vintern genom att dra av blad från grenarna. I mars upphör jag och låter dem sedan vara till i slutet av maj när de har utvecklat nya blad, men sedan är jag där igen.
Visserligen låter jag dem inte stå helt utan blad, men säkert har jag i slutet av skördesäsongen använt mer än 2/3 på varje planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.