Näcken
SÅ att de hade rea på frön och hittade då rubeckia, tyvärr stod ej sort och riddarsporrar i blandade färger. Sen har de massor av andra frön som jag inte orkade gå igenom.

Det kostade inte så mycket, men är det svårt? Jag vill ha rubeckian 'Magnus' och det verkade ju vara billigt att så själv, men vad blir resutatet, överlever de lätt min lättglömda omvårdnad och blir det blommor? Jag vill ju ha massor blommor snabbt, kanske bättre att köpa i plantskolan då?

Viveka
Både Rudbeckia och Riddarsporre är lätta att föröka med frö, men det tar förstås sin tid att få blombara plantor, och under tiden måste frösådden skötas, framför allt med vattning. Riddarsporrar kan ge blommor redan första året, om man sår tidigt på våren. Båda sorterna bör ge blombara plantor andra året.

Om du sår nu, bör du få tillräckligt stora plantor för att skola ut och övervintra. Själv brukar jag behålla frösådderna i kruka åtminstone det första året , för att de ska slippa konkurrens med ogräs, och för att lättare kunna kontrollera dem. Sätt dem utomhus, i närheten av en vattenpost någonstans där du passerar dagligdags, så du kan hålla koll på vattningsbehovet. Är det mycket torrt och varmt måste man vattna dagligen.

När växtsäsongen är över, gräver du bara ner krukorna i jorden över vintern. Jag brukar inte bry mig om att täcka. Allt kanske inte övervintrar, men normalt får man ändå massor av nya plantor av en frösådd, ofta många fler än man verkligen behöver.

Köpa färdiga plantor är naturligtvis enklare och snabbare, men betydligt dyrare. Vill man ha 'massor av blommor' är frösådd verkligen att rekommendera. Oftast gror fröna även året därpå, om man sparar påsen, men inte alla sorter. Det är normalt bättre att så fröna redan nu i augusti.
Näcken
Låter spännande, kanske ska prova. Påsen kostade 4 kr så det blir väl jorden som blir kostnade. Undra bara vad de är för sort de har. Får nog mail Weibulls och fråga
Mia, zon 3
Det är som sagt lätta sorter att så (tycker jag), men åtminstone rudbeckiorna blir inte jättemaffiga första 2-3 åren. Men de kommer, och visst är det ekonomi i att så själv! Kul är det också. Lycka till!
kerstin z5-6
Det gäller fö väldigt många perenner - smile.gif smile.gif
Såjord är inte heller särskilt dyrt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon