160kvm stort hus
Hej!
Mamma och pappa har köpt ett hus på landet. Nu när dom flyttat in och så har dom upptäckt en del myror.
Alla myrbon som dom sett har dom myrrat. ( myr medel myrr )
Och det har gått bra. Men nu igår så började en massa myror ( flyg ) att flyga omkring över ett gammalt bo som vi har myrrat. ( svärma?? )

senare på kvällen var dom mest på parasoll taket och höll på med en massa snuskigheter.. ( para sig och så )

Vad ska vi göra? Dom vill inte ha in myror i huset, eller fler bon på tomten. Är det nån som har nått tips på hur man gör för att bli av med flygmyrorna?
Det går ju inte att myrra i luften direkt.
Och eftersom vi har hund på tomten får det inte vara allt för giftigt.
Alt att det är en engångs behandling och att vi kan ha hunden inlåst el kopplad just då.

HJälp..
Mvh G
kristerh
Det är nog svårt att ta hand om dem när de befinner sig flygande wink.gif
De håller på att planera för "nyetablering" alla de flygande honorna som inte dör eller blir uppätna kommer att bilda en ny kolloni blink.gif
Ni skulle behöva ta hand om dem när de sitter på sitt gamla boställe innan de lyfter. efteråt är det bättre att använda myrdosor eller gift som de äter upp, min erfarenhet av myrr är att det inte varar så länge, ev kan du få det att tränga längre ner i deras gångar om du vattnar ut det.
krister
*Molly*
Hej, på min terass kommer det massvis av flygmyror en gång varje sommar, första året blev jag rätt hysterisk när de kröp omkring precis överallt. Numera vet jag att de försvinner efter nån dag så jag gör ingenting alls utan låter dem vara.

Hälsningar Molly
camelm
Hej
Tyvärr fungerar inte Myrr som du tror. Det "dödar" inte stacken utan de flyttar lite på sig.
Men köp ett annat märke och leta efter där de är många på marken och häll i dosorna så blir du säkert av med dem. Jag har haft massor och lyckats besegra dem...
Men märket jag köpt, Neurdoff
/Camilla
Gossen Ruda
Att försöka bli av med alla myror är ett Sisyfos-arbete och lika meningsfullt. Man får försöka leva med dom och bekämpa dom där problem uppstår. Flygmyror är inga problem egentligen, dom förekommer bara några dagar per år och försvinner sen. Dom flesta blir mat eller dör på annat sätt för annars skulle vi dränkas i myrsamhällen.

Sen finns det flera olika typer av myror med olika vanor varav en del är ganska harmlösa medan andra är mer skadliga för oss människor. Kanel tycks vara effektivt för att få dom att flytta på sig, dessutom blir dom mera smakliga då.
160kvm stort hus
Nja, jag har ju inga planer på att äta myrorna...
Men kanel, varför inte.
Att dom är på vissa ställen i tomten gör inget, det är ju tom bra mot ormar.
Men när dom ger sig på och bygger bon i tex en stackars rhodedendron ( stavning?? ) som vi hittade alldeles utslagen så får det vara nog!

Och det vi är rädda för är att få in dom i huset. För kommer dom dit är dom överallt sen, i sockerskålen, mjölken osv.

Men jag ska be mams och paps köpa hem nått annat än myrr så får vi se...

Tänkte om man skulle sätta ut små fällor med tex honung som dom fastnar i och sen skölja bort dom?
Då lär dom ju inte bara smaka gott utan även vara harmlöst för små vovvar... biggrin.gif

Jag avlägger rapport senare. Tack för tipsen!!

Mvh G
*Laika*
Anfall med hårspray där dom svärmar, det funkar rätt bra. Flygfärdigheten är väck då i alla fall, jag tror inte att dom mår nåt vidare heller efter den behandlingen.
mvh. Laika
*Felix matte*
När jag fick myror på min altan så strödde jag ut malen kanel runt altanen och vid dörröppningen (också inomhus) och alla myror var väck.
I år gjorde myrorna återigen en attack (i juni) men jag hade kanel i storpack i beredskap... strödde ut det runtom och inte en endaste en har synts till sen dess. biggrin.gif
Ibland finns hjälpen närmare än man tror tongue.gif
Alpiner i Halmstad
Mot myror.
Det finns numera ett fungerande medel med god effekt.
Medlet heter just "Mot myror" och saluförs av Bayer.
Medlet är avsett att blandas med vatten för att sedan vattnas ut.
Vi vattnar inte utan använder en duschspruta. Vi punktbehandlar alla kritiska ställen. växtkuddar. plattkanter, osv.
Myrorsamhället dör.
Med punktbehandling använder vi endast minimalt med gift. långt mindre än vad tillverkaren rekommenderar.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon